Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Amerikaanse defensieminister heeft Covid-19

Amerikaanse defensieminister heeft Covid-19

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse minister van Defensie heeft Covid-19, meldt hij zelf via een persverklaring. Lloyd Austin zegt zondagochtend (lokale tijd) een test aangevraagd te hebben omdat hij dit weekend milde symptomen ontwikkelde. Hij blijft minstens vijf dagen in quarantaine en gaat proberen, afhankelijk van hoe de ziekte verloopt, op afstand deel te nemen aan overleggen.

Austin zag president Joe Biden voor het laatst op 21 december, een week voordat Austin symptomen ontwikkelde. De minister had die ochtend nog negatief getest. Afgelopen donderdag was hij voor het laatst in het Pentagon, het Amerikaanse ministerie van Defensie, waar hij met een aantal werknemers overlegde. Ze droegen allen een mondkapje en hielden afstand van elkaar.

Austin is volledig gevaccineerd en ontving in oktober een boosterprik. "De infectie verloopt daardoor een stuk milder dan anders het geval zou zijn geweest. Daar ben ik dankbaar voor. De vaccins werken en blijven een medische vereiste voor ons militaire personeelsbestand."

Meer uit Buitenland

Araghchi: Iran blijft verantwoordelijk voor Straat van Hormuz

BAGHDAD (ANP/RTR) - De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zei tijdens een bezoek aan Irak dat Iran verantwoordelijk blijft voor de Straat van Hormuz. Als onderdeel van een voorlopig akkoord met de Verenigde Staten moest die belangrijke zeestraat open, maar de afgelopen dagen werden opnieuw aanvallen op schepen gemeld.

1 uur geleden
Israël erkent volkerenmoord op Armeniërs in Ottomaanse Rijk

JERUZALEM (ANP/DPA) - De Israëlische regering heeft de volkerenmoord op de Armeense bevolkingsgroep tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Ottomaanse Rijk officieel erkend. De erkenning was een initiatief van minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar.

1 uur geleden
Israël meldt doden bij gevechten in zuiden van Libanon

TEL AVIV (ANP) - Het Israëlische leger zegt eerder op de dag meerdere Hezbollah-strijders te hebben gedood in het zuiden van Libanon. Daarnaast zou een Israëlische militair zijn omgekomen bij gevechten met de gewapende Libanese groepering.

1 uur geleden
USAR NL heeft nog niemand kunnen redden in Venezuela

LA GUAIRA (ANP) - De Nederlandse USAR-teams hebben tijdens de eerste 24 uur van hun reddingsactie na de aardbevingen in Venezuela nog geen mensen uit ingestorte gebouwen kunnen halen. Wel is geprobeerd om iemand te redden, maar tijdens de poging bleek dat die actie niet zou slagen, vertelde een woordvoerder. "Hoe moeilijk dat ook is, er werd besloten door te gaan naar mensen die we mogelijk wel kunnen redden."

1 uur geleden
Jongen (11) onder puin vandaan gehaald in Venezuela

CARABALLEDA (ANP) - In Venezuela is opnieuw een kind levend onder het puin vandaan gehaald nadat het land woensdag werd getroffen door twee zware aardbevingen, meldt interim-president Delcy Rodriguez. Ze deelde beelden van de reddingsactie op sociale media.

5 uur geleden
Iran meldt aanvallen op Amerikaanse doelen in Koeweit en Bahrein

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran heeft in de nacht van zaterdag op zondag aanvallen uitgevoerd op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein. De Iraanse Revolutionaire Garde meldt dat de acties een vergelding waren voor Amerikaanse aanvallen op Iraans grondgebied.

10 uur geleden
VK investeert in nieuwe gezamenlijke vloot met Nederland

LONDEN (ANP) - Het Verenigd Koninkrijk heeft aangekondigd geld vrij te maken voor het opzetten van een nieuwe gezamenlijke vloot met Nederland. Het Nederlandse ministerie van Defensie heeft bevestigd de intentie te hebben om samen te werken met de Britten om nieuwe zogenoemde amfibische transportschepen te verwerven.

15 uur geleden