Amerikaanse commerciële lander op weg naar de maan
CAPE CANAVERAL (ANP) - Een maanlander van een Amerikaans ruimtevaartbedrijf is maandag op weg gegaan naar de maan. Het vaartuig, de Peregrine, werd gelanceerd vanaf de ruimtebasis Cape Canaveral. Eind februari moet het landen op het oppervlak van de maan. Daar is nog nooit een commerciële lander aangekomen.
De Peregrine is ontwikkeld door het bedrijf Astrobotic. De missie is vooral bedoeld om de vlucht naar de maan en de moeilijke landing daar te oefenen. De Verenigde Staten hopen dat bedrijven kunnen helpen bij het bouwen van bases op de maan. Zij kunnen bijvoorbeeld vracht overvliegen. De Peregrine, 2,5 meter breed en bijna 2 meter hoog, kan een lading van 265 kilo dragen.
De draagraket vervoert ook de gecremeerde resten van zeventig mensen en een hond. Die resten worden na de lancering in een baan rond de zon gebracht, waar ze tot het einde der tijden blijven vliegen.
Vorig jaar probeerde het Japanse bedrijf ispace een lander op het oppervlak te zetten, maar dat mislukte. Het vaartuig stortte neer op de maan en ging verloren. Alleen de Verenigde Staten zelf, de Sovjet-Unie, China en India zijn erin geslaagd landers op de maan te laten arriveren.
Meer uit Buitenland
NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse muziekproducent Clive Davis is maandag op 94-jarige leeftijd overleden in zijn woning in New York. Dat heeft zijn familie bevestigd aan The New York Times. De voormalige platenbaas werd eerder deze maand opgenomen vanwege gezondheidsproblemen.
1 uur geledenRAS LAFFAN (ANP/AFP/RTR) - Bij een grote ontploffing in een industriële zone in Qatar zijn zeker dertien doden en 66 gewonden gevallen. De explosie was zondag bij aardgasbedrijf Barzan in de industriewijk Ras Laffan, waar het grootste centrum voor vloeibaar aardgas ter wereld is gevestigd. De export van vloeibaar aardgas wordt niet door dit incident getroffen en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen, aldus de autoriteiten.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De Britse politicus Andy Burnham is in het Britse parlement beëdigd als parlementariër. Dit betekent dat hij officieel Keir Starmer op kan volgen als premier. Burnham won de verkiezing in het district Makerfield vorige week. Hij stelde zich speciaal verkiesbaar om het binnen zijn Labour-partij op te kunnen nemen tegen Starmer.
3 uur geledenBÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
5 uur geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
6 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
7 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
8 uur geleden