Ambulancezorg Groningen onder verscherpt toezicht na onrust
GRONINGEN (ANP) - De Ambulancezorg Groningen staat de komende zes maanden onder verscherpt toezicht. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) laat weten dat de zorgaanbieder in die tijd ervoor moet zorgen dat "de voorwaarden voor het verlenen van goede zorg weer op orde zijn". In de media zijn meermaals berichten verschenen over misstanden binnen de Ambulancezorg Groningen.
Dagblad van het Noorden berichtte in oktober 2022 bijvoorbeeld over seksueel grensoverschrijdend gedrag en een verziekte werkcultuur binnen Ambulancezorg Groningen. Onderzoeksbureau Het Zuiderlicht concludeerde later dat het management van de zorgaanbieder personeel intimideerde en meldingen niet serieus had genomen.
De inspectie heeft er geen vertrouwen in dat de zorgaanbieder de kwaliteitsverbeteringen die eerder zijn afgesproken, zal doorzetten, mede doordat er ingrijpende bestuurswisselingen zijn geweest de afgelopen periode. "Zorgverleners kunnen pas goede resultaten leveren als het bestuur de zaken op orde heeft", stelt de IGJ. "Het gaat daarbij onder andere over het kunnen werken in een veilige cultuur, de inrichting van het bestuur en een goed functionerende raad van toezicht."
Geen direct gevaar
De inspectie ziet wel dat er geen direct gevaar is voor de veiligheid van patiënten. Als iemand in Groningen 112 belt, krijgt die persoon de zorg die nodig is. "Als verbetermaatregelen uitblijven, maakt de inspectie zich wel zorgen over de patiëntveiligheid voor de middellange termijn." Ook spreekt de inspectie waardering uit voor het personeel, dat "lange termijn op de toppen van hun kunnen gewerkt heeft en grote betrokkenheid voor de patiëntenzorg heeft laten zien."
In de komende maanden moeten het bestuur en de directie weer stabiel worden, stelt de IGJ. Ook is meer beleid nodig om de kennis en kunde van het personeel te verbeteren en moet de organisatie kijken waar mogelijke risico's zitten in het werk van de ambulancezorg. Verder is een rapportage noodzakelijk met analyses van "de ingezette verbeteringen op calamiteiten, incidenten, klachten en ritevaluaties".
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
23 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden