Ambassade roept Nederlanders opnieuw op Libanon te verlaten
BEIROET (ANP) - De Nederlandse ambassade in Libanon roept landgenoten opnieuw op het land zo snel mogelijk te verlaten. De ambassade drukt Nederlanders op het hart een vliegticket te bemachtigen, ook al hebben veel vliegmaatschappijen hun vluchten van en naar Libanon geannuleerd. Ook wordt aangeraden een vluchttas met zaken zoals reisdocumenten, medicatie, telefoons, water en geld klaar te zetten, voor het geval mensen zich snel moeten verplaatsen.
Volgens de ambassade is Middle East Arlines "vrijwel de enige" maatschappij die nog van en naar Beiroet vliegt. "Deze vluchten zijn voor een groot deel volgeboekt. Toch willen wij u op het hart drukken: blijf proberen een vliegticket te boeken." De Nederlandse overheid regelt vooralsnog geen evacuatie voor burgers die zich in Libanon bevinden. "Tegelijkertijd is Nederland, in nauwe samenwerking met onze bondgenoten, voorbereid op diverse mogelijke scenario's."
De Nederlandse ambassade in Beiroet blijft voorlopig open. "Het is juist nu belangrijk om ogen en oren ter plaatse te hebben", zegt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken. "Via de ambassade kunnen we diplomatiek inzetten op de-escalatie en er zijn voor Nederlanders in nood." Het is volgens hem bijzonder dat diplomaten hun werk doen in deze "moeilijke omstandigheden, met alle risico's van dien". "Op het moment dat de situatie wijzigt, zullen we opnieuw kijken wat te doen."
Negatief reisadvies
Door het aanhoudende geweld in Libanon geldt al langere tijd een negatief reisadvies. Sinds enkele dagen voert Israël zware luchtaanvallen uit op verschillende plekken in het land en zijn honderdduizenden mensen op de vlucht geslagen. Nederlanders die nog in Libanon zijn of er van plan zijn te blijven, wordt geadviseerd een veilig onderkomen te zoeken. "Houd uw familie op de hoogte hoe het met u gaat. Ga alleen naar buiten als dat moet. Koop voor een aantal dagen water, voedsel en eventuele medicatie zodat u binnen kunt blijven."
Het ministerie heeft geen zicht op hoeveel Nederlanders er nog in het land zijn, zegt de woordvoerder. De ambassade heeft wel contact met landgenoten.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
10 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
11 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
11 uur geleden