Ambassade roept Nederlanders opnieuw op Libanon te verlaten
BEIROET (ANP) - De Nederlandse ambassade in Libanon roept landgenoten opnieuw op het land zo snel mogelijk te verlaten. De ambassade drukt Nederlanders op het hart een vliegticket te bemachtigen, ook al hebben veel vliegmaatschappijen hun vluchten van en naar Libanon geannuleerd. Ook wordt aangeraden een vluchttas met zaken zoals reisdocumenten, medicatie, telefoons, water en geld klaar te zetten, voor het geval mensen zich snel moeten verplaatsen.
Volgens de ambassade is Middle East Arlines "vrijwel de enige" maatschappij die nog van en naar Beiroet vliegt. "Deze vluchten zijn voor een groot deel volgeboekt. Toch willen wij u op het hart drukken: blijf proberen een vliegticket te boeken." De Nederlandse overheid regelt vooralsnog geen evacuatie voor burgers die zich in Libanon bevinden. "Tegelijkertijd is Nederland, in nauwe samenwerking met onze bondgenoten, voorbereid op diverse mogelijke scenario's."
De Nederlandse ambassade in Beiroet blijft voorlopig open. "Het is juist nu belangrijk om ogen en oren ter plaatse te hebben", zegt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken. "Via de ambassade kunnen we diplomatiek inzetten op de-escalatie en er zijn voor Nederlanders in nood." Het is volgens hem bijzonder dat diplomaten hun werk doen in deze "moeilijke omstandigheden, met alle risico's van dien". "Op het moment dat de situatie wijzigt, zullen we opnieuw kijken wat te doen."
Negatief reisadvies
Door het aanhoudende geweld in Libanon geldt al langere tijd een negatief reisadvies. Sinds enkele dagen voert Israël zware luchtaanvallen uit op verschillende plekken in het land en zijn honderdduizenden mensen op de vlucht geslagen. Nederlanders die nog in Libanon zijn of er van plan zijn te blijven, wordt geadviseerd een veilig onderkomen te zoeken. "Houd uw familie op de hoogte hoe het met u gaat. Ga alleen naar buiten als dat moet. Koop voor een aantal dagen water, voedsel en eventuele medicatie zodat u binnen kunt blijven."
Het ministerie heeft geen zicht op hoeveel Nederlanders er nog in het land zijn, zegt de woordvoerder. De ambassade heeft wel contact met landgenoten.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
2 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
7 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
9 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
9 uur geleden