Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Amazonelanden kondigen op top alliantie tegen ontbossing aan

Amazonelanden kondigen op top alliantie tegen ontbossing aan

BELÉM (ANP/AFP/RTR) - Acht Zuid-Amerikaanse landen zijn dinsdag tijdens een top in Brazilië overeengekomen een alliantie te lanceren om ontbossing in de Amazone te bestrijden. De landen in de te vormen alliantie, die alle een deel van het Amazonegebied binnen hun grenzen hebben, willen zo 's werelds grootste regenwoud redden.

"We hebben besloten om de Amazone Alliantie ter bestrijding van ontbossing op te richten, met als doel te voorkomen dat het Amazonegebied een 'point of no return' bereikt", zeiden de landen in een gezamenlijke verklaring.

De landen kwamen echter niet tot concrete beleidsvoorstellen om dat doel te bereiken, maar verbonden zich slechts te werken aan een "routekaart" richting de verwezenlijking van hun gezamenlijke doel. Knelpunten waren onder meer de aanpak van illegale goudwinning en het al dan niet toestaan van nieuwe olie- en gasboringen in het gebied.

In de uiteindelijke gezamenlijke verklaring, de Verklaring van Belem genaamd, maakten de landen zich hard voor de rechten en bescherming van inheemse volkeren. Ook werd overeengekomen om samen te werken op het gebied van waterbeheer, gezondheid, duurzame ontwikkeling en gemeenschappelijke onderhandelingsposities op klimaattoppen.

De sinds vrijdag in het Braziliaanse Belém gehouden Amazone-top met Zuid-Amerikaanse leiders is de eerste sinds 2009. Presidenten uit Bolivia, Brazilië, Colombia en Peru woonden de top bij, terwijl Ecuador, Guyana, Suriname en Venezuela andere topfunctionarissen stuurden.

De Braziliaanse president Luiz Inácio 'Lula' da Silva wilde tijdens de top laten zien dat zijn land terug is "als regionaal leider op het gebied van klimaat". Ontbossing in het Amazonegebied bereikte recordhoogten onder Lula's voorganger, Jaïr Bolsonaro.

Het regenwoud wordt ook wel de "longen van de aarde" genoemd. De honderden miljarden bomen slaan ongeveer een kwart van alle CO2 op aarde op. Ze zijn daarom belangrijk om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Meer uit Buitenland

VN-experts: aanvallen op kinderen in Gaza wijzen op genocide

GENÈVE (ANP/AFP) - Israël heeft bewust kinderen tot doelwit gemaakt en daarmee genocide, oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid gepleegd, zegt een commissie van VN-experts. Eerder concludeerden zij al dat Israël genocide pleegde in Gaza, maar nu voegen zij daar in een nieuw rapport aan toe dat het aanvallen van kinderen daar een indicator van is.

31 minuten geleden
Doden in Libanon door Israëlische beschietingen

NABATIEH (ANP/RTR) - Bij Israëlische beschietingen in het zuiden van Libanon zijn twee mensen gedood, meldt de Libanese burgerbeschermingsdienst. Daardoor komen het bestand in Libanon en ook de besprekingen tussen Iran en de Verenigde Staten weer onder druk te staan.

46 minuten geleden
Ruim 5 jaar cel voor oud-voorzitter van Schotse SNP om corruptie

EDINBURGH (ANP/RTR) - Peter Murrell, oud-voorzitter van de Schotse Nationale Partij (SNP), is veroordeeld tot ruim vijf jaar cel voor corruptie. Hij heeft bekend ruim 400.000 pond (zo'n 460.000 euro) aan partijgeld te hebben verduisterd en daar onder meer auto's en luxe goederen van te hebben gekocht.

1 uur geleden
Iran ontkent te hebben ingestemd met IAEA-inspecties

TEHERAN (ANP/RTR) - Iran zegt nog geen inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) te hebben uitgenodigd om de nucleaire faciliteiten van het land te onderzoeken. De Amerikaanse vicepresident JD Vance verklaarde maandag dat Iran had ingestemd met nieuwe inspecties, maar volgens Teheran is daar geen sprake van en zijn daar ook geen plannen voor.

1 uur geleden
President Tsjechië naar hof omdat hij niet mee mag naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - De Tsjechische president Petr Pavel is boos dat de regering hem niet heeft opgenomen in de officiële delegatie van het land voor de NAVO-top in Turkije over twee weken. Pavel stapt naar het Grondwettelijk Hof, omdat hij vindt dat de top onder zijn bevoegdheid valt.

2 uur geleden
Code rood in vijftien Italiaanse steden om hoge temperaturen

ROME (ANP/AFP) - Het Italiaanse ministerie van Gezondheid heeft code rood afgekondigd voor vijftien steden vanwege extreme hitte. De autoriteiten waarschuwen de inwoners van onder meer Rome en Milaan om tijdens de warmste delen van de dag zoveel mogelijk binnen te blijven.

2 uur geleden
Aantal verdrinkingen tijdens hittegolf in Frankrijk loopt op

PARIJS (ANP/RTR/AFP) - In Frankrijk zijn sinds donderdag ongeveer veertig mensen verdronken, zegt premier Sébastien Lecornu. Het land gaat gebukt onder een hittegolf, maar sportminister Marina Ferrari waarschuwt dat het gevaarlijk kan zijn om te zwemmen op plekken die daar niet officieel voor zijn aangewezen.

3 uur geleden