Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Amateurclubs vrezen voor plan om kantines eerder te sluiten

Amateurclubs vrezen voor plan om kantines eerder te sluiten

DEN HAAG (ANP) - Clubs uit het amateurvoetbal zien het somber in als sportkantines in het weekeinde eerder dicht moeten. De inkomsten van de verenigingen zijn al sterk verminderd door de coronabeperkingen, maar lopen verder terug als de plannen doorgaan.

"Ik begrijp de noodzaak om extra maatregelen te nemen", zegt voorzitter Ad Westerhof van de Amsterdamse club AFC. "Iedereen ziet dat het de verkeerde kant op gaat met besmettingen. Maar als ieder weekeinde de kantine 's middags dicht moet, kunnen we het net zo goed helemaal sluiten. De grootste omzet draaien we juist aan het einde van de middag tussen 17 en 18 uur."

Bij de veiligheidsregio's bestaan plannen om sportkantines in het weekend vanaf 16.00 uur te sluiten. Het is een van de maatregelen die maandagavond tijdens de persconferentie mogelijk worden besproken door premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge.

Ook tweededivisionist VV Katwijk is bang voor teruglopende inkomsten. "Ik zie het somber in", aldus voorzitter Mart Vergouwen. "De kantine draait al op halve kracht vanwege alle coronaregels. Als we straks eerder moeten sluiten, houden we een kwart over. Zolang er gevoetbald wordt, lopen onze kosten gewoon door."

Veel clubs kunnen door het goede weer hun kantine-activiteiten naar buiten verplaatsen. "Dat wordt steeds lastiger nu de winter nadert", zegt Westlandia-voorzitter Ton van Marrewijk. "Het zou enorm teleurstellend zijn als deze maatregel werkelijkheid wordt. Ik denk dat we ongeveer een derde van onze normale kantineomzet overhouden. Maar het is niet anders, we zullen creatief moeten zijn."

AFC-voorzitter Westerhof denkt ook dat de voetbalfans creatief worden. "Ga er maar vanuit dat als de kantine dichtgaat het bier uit de kofferbak komt. Of om de hoek wordt verkocht. Dat ga je niet tegenhouden."

Meer uit Voetbal

Oranje traint met fitte groep voor laatste groepsduel met Tunesië

KANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal is met een fitte selectie begonnen aan de laatste training voor het duel met Tunesië op het WK. Bondscoach Ronald Koeman staat met al zijn 26 spelers op het veld in Kansas City.

14 minuten geleden
Voetbalster Van de Velde verlaat Ajax voor Hoffenheim

AMSTERDAM (ANP) - Verdedigster Jonna van de Velde verruilt Ajax voor Hoffenheim. De 24-jarige voetbalster verlaat de Amsterdammers na acht jaar voor de Duitse nummer 4 van vorig seizoen.

1 uur geleden
Keeper Mendy van Senegal mist WK-duel met Irak door knieblessure

TORONTO (ANP/RTR) - Keeper Édouard Mendy mist de laatste groepswedstrijd van Senegal op het WK voetbal tegen Irak. De doelman is in de met 3-2 verloren groepswedstrijd tegen Noorwegen geblesseerd geraakt aan een knie, zo meldde de Senegalese voetbalbond.

2 uur geleden
Sparta neemt verdediger Kuipers over van FC Twente

ROTTERDAM (ANP) - Sparta Rotterdam neemt verdediger Bas Kuipers over van FC Twente. Beide clubs hebben een akkoord bereikt over de transfer van de 31-jarige linksback, die op Het Kasteel een contract tekent tot medio 2028, met een optie voor nog een jaar.

3 uur geleden
Lazio bestraft na beëindigen contract Göthberg om zwangerschap

LAUSANNE (ANP/DPA) - De vrouwentak van de Italiaanse club Lazio moet de Zweedse voetbalster Maja Göthberg een schadevergoeding van ongeveer 69.000 euro betalen om het onrechtmatig beëindigen van haar contract. Lazio besloot haar dienstverband niet te verlengen nadat de verdedigster de club had verteld dat ze zwanger was. Het hof van sportarbitrage CAS bepaalde dat Lazio dat niet had mogen doen.

3 uur geleden
Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd comeback bij Ravenna

MIAMI (ANP) - Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd een comeback in het voetbal. De Braziliaan, die in 2002 met de nationale ploeg wereldkampioen werd en in 2006 met FC Barcelona de Champions League won, is gepresenteerd als de nieuwe aanwinst van de Italiaanse club Ravenna. Die club is actief in de derde divisie.

7 uur geleden
Bondscoach Ghana bespot VAR: nam zeker weer koffiepauze

FOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.

8 uur geleden