Als het nodig is, rammelt NiNsee ook bij nieuw kabinet aan deur
AMSTERDAM (ANP) - Het volgende kabinet, onder leiding van een nieuwe premier, zal ongetwijfeld doorgaan met maatregelen om het slavernijverleden recht te zetten. Daarvan is bestuursvoorzitter Linda Nooitmeer van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee),overtuigd. "Maar als blijkt dat we kennelijk toch harder aan deuren moeten rammelen of erop moeten kloppen, omdat er toch weer een gebrek aan kennis is, zullen we dat zeker doen", voegt ze eraan toe.
Premier Mark Rutte kondigde maandag aan dat hij uit de politiek stapt, na de val van het kabinet afgelopen vrijdag. Nooitmeer zegt dat NiNsee goed met de premier, de ministers en de staatssecretarissen heeft samengewerkt. Rutte had vorig jaar excuses aangeboden voor de rol van Nederland in de slavenhandel en de slavernij. Daarnaast werkte het kabinet aan plannen tegen discriminatie, bijvoorbeeld bij stages.
Nooitmeer verwacht niet dat dit meteen verandert bij een nieuwe coalitie met een nieuwe premier. Volgens de NiNsee-voorzitter is de maatschappij in de afgelopen jaren veranderd. "Drie of vier kabinetten geleden was institutioneel racisme nog niet erkend. Nederland moest nog onder ogen zien dat mensen worden uitgesloten van de arbeidsmarkt. Vorige maand hebben we overal in dit land herdenkingen gehad. Het draagvlak daarvoor komt uit de maatschappij, dat is niet gerelateerd aan dit kabinet. De geest is uit de fles."
Consistentie in beleid
Bovendien gaat Nooitmeer ervan uit dat de overheid haar beleid niet meteen "rücksichtslos" verandert na elke verkiezing. "Daarom kunnen we doorgaan. Anders zou je bij elk nieuw kabinet eigenlijk opnieuw moeten beginnen."
Nooitmeer benadrukt dat het NiNsee al 21 jaar bezig is om aandacht te vragen voor het slavernijverleden. "Dat deden we bij alle kabinetten, dwars door politieke winden heen, ook in tijden waarin er geen draagvlak was. We hebben altijd aandacht gezocht voor de doorwerking van slavernij in het heden. Dat is nooit gemakkelijk geweest, we zijn wel wat gewend. Daar gaan we gewoon mee door, we blijven openingen zoeken. We zijn bedreven in het vragen van aandacht."
Excuses koning
Bij de Keti Koti-herdenking in Amsterdam ruim een week geleden ontving Nooitmeer koning Willem-Alexander. Hij bood toen ook excuses aan en vroeg om vergiffenis. Die toespraak kan volgens Nooitmeer "een vliegwieleffect hebben op het draagvlak. Ik zie het als een belangrijk markeringspunt. Het helpt ons om te komen tot verbetering van de sociale, economische en culturele situatie van mensen met Afrikaanse roots."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
2 dagen geleden