Almere gaat door met Floriade 2022
ALMERE (ANP) - Almere gaat door met het organiseren van de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade, die in 2022 in de Flevolandse gemeente wordt gehouden. De raad van Almere heeft dat donderdagavond besloten met 31 stemmen voor en 14 stemmen tegen.
De gemeente vroeg een adviseur eind maart om te onderzoeken of doorgaan met de Floriade nog zinvol was. Op dat moment lagen alle activiteiten stil vanwege de coronacrisis. Ook is niet te voorzien of er in 2022 mogelijk nog steeds maatregelen gelden tegen verspreiding van het virus. Op grond van het advies stelde het college van burgemeester en wethouders de raad voor om door te gaan, aangezien de Floriade Almere op de kaart zet als groene en gezonde stad. Bovendien houdt de gemeente er een nieuwe, groene stadswijk aan over.
Het voorstel leidde tot vele avonden debatteren in de raad. Tegenstanders als de PVV, SP en Partij voor de Dieren noemen de Floriade "een fata morgana", een "evenement dat vele tientallen miljoenen kost maar geen publiekstrekker is" en "de grootste financiële blunder van Almere ooit". Toen Almere ervoor koos om de tuinbouwtentoonstelling binnen te halen zou dat de gemeente 16 miljoen euro gaan kosten. Nu staat de teller voor Almere al op minstens 60 miljoen euro.
Volgens de voorstanders, onder wie de coalitie, zou het al geïnvesteerde geld verdampen als de gemeente nu zou stoppen. En de Floriade kan veel toeristen naar Almere trekken, menen zij. De raad stemde er donderdag wel voor om Almeerse ondernemers beter bij de plannen te betrekken en om meer garanties te vragen van hoofdorganisator Floriade Expo 2022.
PVV en SP zijn zo ontevreden over de gang van zaken rond de Floriade dat zij donderdag een motie van wantrouwen hebben ingediend tegen het college. Die gaat het niet halen, aangezien een ruime raadsmeerderheid nu voor doorgaan met de Floriade heeft gestemd. Bovendien bezetten de twee partijen samen maar 9 van de 45 raadszetels.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
46 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden