Alle prostitutieramen moeten twee weken dicht
GRONINGEN (ANP) - Alle prostitutieramen in Nederland moeten vanwege de nieuwste coronamaatregelen in elk geval de komende twee weken gesloten blijven. De ramen met de rode lampen vallen onder het begrip seksinrichting, net als seksclubs, privéhuizen en erotische massagesalons. Dat staat in een toelichting van de rijksoverheid op de nieuwe noodverordening die sinds woensdagavond in alle veiligheidsregio's geldt.
De prostitutieramen waren in het voorjaar ook al enige tijd gesloten wegens de maatregelen tegen het coronavirus. Nadat dinsdag nieuwe, strenge maatregelen waren aangekondigd, ontstond enige verwarring over welke seksbedrijven ditmaal onder het tijdelijke verbod zouden vallen, zegt Robin Middel, woordvoerder van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie Covid-19. Net als in mei van dit jaar is nu vastgesteld dat "alle inrichtingen waar bedrijfsmatig gelegenheid wordt gegeven tot het verrichten van seksuele handelingen of waar voor een derde tegen betaling of bedrijfsmatig vertoningen van erotisch-pornografische aard worden aangeboden" in elk geval tot 18 november dicht blijven.
Aangezien het om een landelijke maatregel gaat, hoeven de gemeenten of veiligheidsregio's waar nog raamprostitutie voorkomt er zelf geen besluit over te nemen. Dat geldt onder meer voor Groningen, Arnhem en Nijmegen. Utrecht heeft geen prostitutieramen meer. De tippelzone in Nijmegen is nog wel open, zegt een woordvoerster, omdat daarover in de nieuwste noodverordening niet wordt gesproken. Volgens Middel is het thuis aanbieden van seks ook toegestaan, zolang de sekswerker maar niet meer dan twee personen tegelijk ontvangt.
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
46 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
9 uur geleden