Albert Heijn stopt met gratis plastic zakjes bij fruitafdeling
ZAANDAM (ANP) - Albert Heijn stopt met de gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Volgens de grootgrutter uit Zaandam scheelt dat per jaar zo'n 130 miljoen zakjes, oftewel 243.000 kilo plastic. Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze liggen ook bij het fruitschap, zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee, maar er moet wel 30 cent voor worden betaald.
Vanaf half april zullen klanten bij de groente- en fruitafdeling van alle winkels worden geïnformeerd dat de zogeheten hemdtasjes ‘met pensioen’ gaan. Mensen ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop voor bijvoorbeeld losse appels en sperziebonen die je moet wegen. Vervolgens haalt Albert Heijn de gratis plastic zakjes stapsgewijs uit zijn filialen weg. Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes in alle winkels verdwenen.
Volgens algemeen directeur Marit van Egmond van Albert Heijn bespaarde de keten afgelopen jaren al miljoenen kilo's aan verpakkingsmateriaal. "Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan", geeft ze aan.
Meer supermarkten voeren de laatste tijd vernieuwingen door om minder gebruik te maken van plastic. Zo kondigde Jumbo onlangs aan gehakt voortaan in een plastic zakje te stoppen in plaats van een plastic schaaltje. Dat moet enorm schelen in de hoeveelheid plastic die nodig is. PLUS schrapt sinds kort de dubbele plastic deksels bij noten.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.
32 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de miljardenovername van Pringles-moederbedrijf Kellanova door chocoladefabrikant Mars goedgekeurd. Eerder dit jaar begon Brussel een uitgebreid mededingingsonderzoek naar de overname, uit bezorgdheid dat de deal tot hogere prijzen voor consumenten zou kunnen leiden. De concurrentiewaakhond zegt nu dat er geen reden meer is voor die zorgen.
40 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Entertainmentconcerns Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) wonnen maandag op de aandelenbeurzen in New York vanwege de overnamestrijd rond WBD. Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount en WBD wonnen tot 8 procent, Netflix verloor opnieuw (min 3 procent).
1 uur geledenLOS ANGELES (ANP) - Entertainmentconcern Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.
2 uur geledenBREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - "Het ligt binnen de vrijheid van meningsuiting om compleet gekke uitlatingen te doen", laat een woordvoerder van de Europese Commissie weten na opmerkingen van Elon Musk. De eigenaar van X suggereerde de EU volledig af te schaffen en vergeleek op X de EU met het naziregime, nadat de Commissie het socialmediaplatform vrijdag een boete van 120 miljoen euro had gegeven.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Meta komt de Europese Commissie tegemoet door gebruikers van Instagram en Facebook binnenkort de keuze te bieden om minder gepersonaliseerde advertenties te zien. Het Amerikaanse techbedrijf moest zijn beleid aanpassen om te ontkomen aan een boete, nadat Brussel eerder had vastgesteld dat Meta de Europese digitale regels had overtreden.
4 uur geleden