Albert Heijn speelt op veilig met WK-campagne
ZAANDAM (ANP) - Albert Heijn vermijdt controverse met zijn campagne rond het WK voetbal in Qatar en stelt thuis voetbal kijken centraal. De supermarkt laat onder andere het gastland van het toernooi in zijn communicatie links liggen en heeft een spot opgenomen met daarin onder meer de boodschap: "Waar we ook zijn, we zijn thuis".
Rivaal Jumbo maakte afgelopen week nog een uitglijder omdat in de commercial van de keten een stel dansende bouwvakkers te zien was. Dat zorgde voor een storm van kritiek op sociale media. De locatie van het toernooi is omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de arbeidsmigranten die de stadions moesten bouwen. Jumbo besloot na de ophef per direct met de reclamespot te stoppen en bood excuses aan.
Albert Heijn gaat voor een veiligere weg. In zijn clip met rapper Typhoon en singer-songwriter Flemming zijn verschillende Oranjespelers te zien, onder wie aanvoerder Virgil van Dijk. Ook worden oranje sinaasappelen getoond die in het supermarktschap liggen en juichende Nederlanders voor hun televisie.
"We zijn geen sponsor van de FIFA noch van het WK in Qatar. Albert Heijn zal ook niet op het WK in Qatar aanwezig zijn", benadrukte de keten eerder al in een verklaring. Albert Heijn is wel officieel partner van voetbalbond KNVB. Tijdens de WK-periode laat Nederlands grootste supermarkt zijn klanten dit keer oranje patches sparen die ze op hun kleding kunnen plakken.
Meer uit Financieel
AUSTIN (ANP) - Aandeelhouders van Tesla hebben de megabeloning voor topman Elon Musk goedgekeurd. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van de elektrische autofabrikant op het hoofdkantoor in Austin in de staat Texas stemde ruim 75 procent van de aanwezigen in met de beloning in aandelen met een waarde tot 1 biljoen dollar, oftewel 1000 miljard dollar. Het gaat waarschijnlijk om het grootste beloningsvoorstel voor een topbestuurder van een bedrijf ooit.
40 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag met verliezen gesloten, waarbij vooral de techfondsen werden geraakt door hernieuwde zorgen bij beleggers over de sterk gestegen waarderingen van techbedrijven en de enorme investeringen in AI. Snap, het moederbedrijf van het populaire socialemediaplatform Snapchat, deed het juist wel goed op Wall Street dankzij positief ontvangen resultaten.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Amerikanen gaan dit feestdagenseizoen met onder meer Black Friday en kerst naar verwachting meer dan 1 biljoen dollar, oftewel 1000 miljard dollar, in winkels uitgeven, wat een nieuw record zou betekenen. Dat verwacht de Amerikaanse detailhandelsorganisatie National Retail Federation (NRF).
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De "komende dagen" zullen chips van Nexperia uit China weer bij klanten arriveren, verwacht demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD). Zijn collega David van Weel (Buitenlandse Zaken, VVD) verwelkomt de aankondiging dat China de leveringen weer mogelijk zal maken, zegt hij op X.
3 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De wereld onderschat momenteel hoe groot kunstmatige intelligentie (AI) gaat worden. Dat heeft topman Cristiano Amon van de grote Amerikaanse chipproducent Qualcomm gezegd in een interview met persbureau Bloomberg. Hij vergeleek daarbij AI met de opkomst van het internet, dat volgens Amon ook veel groter is geworden dan mensen aanvankelijk dachten in de jaren 90.
4 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/RTR) - De Duitse staalindustrie verkeert volgens bondskanselier Friedrich Merz in een "existentiële crisis" door onder meer felle concurrentie van goedkoop staal uit China, de Amerikaanse importheffingen en de zwakkere staalvraag door de malaise in de Europese auto-industrie. Dat zei Merz na afloop van een ontmoeting in Berlijn met topbestuurders uit de staalindustrie.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse AEX-index is donderdag met rode cijfers gesloten. Staalproducent ArcelorMittal was koploper in de hoofdindex met een plus van 2,4 procent dankzij beter dan verwachte kwartaalresultaten. Bij de middelgrote fondsen op het Damrak was luchtvaartconcern Air France-KLM juist een opvallende daler met een koersval van bijna 15 procent na slecht ontvangen cijfers.
6 uur geleden