
Air France-KLM: belastingverhoging belemmert verduurzaming
PARIJS (ANP) - Air France-KLM waarschuwt dat een voorgenomen belastingverhoging op vliegtickets de verduurzamingsplannen van het luchtvaartconcern zal belemmeren. Het plan ligt momenteel voor in het Franse parlement en heeft betrekking op alle vluchten die vanuit Frankrijk vertrekken. Mocht de belasting omhoog gaan, dan voorspelt Air France-KLM een negatieve impact van 90 miljoen tot 170 miljoen euro op het operationele resultaat in 2025.
Het milieu heeft daar dan ook geen baat bij, stelt Air France-KLM, tenzij de betaalde belasting wordt ingezet om de luchtvaartsector koolstofvrij te maken. Naast potentiƫle gevolgen voor het milieu verwacht het Frans-Nederlandse bedrijf ook dat vliegen minder toegankelijk wordt voor mensen in Frankrijk.
Air France-KLM wil naar eigen zeggen tegen 2030 de CO2-uitstoot per gevlogen kilometer en vervoerde passagier met 30 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019. Het bedrijf denkt dat te doen met stillere en schonere vliegtuigen, zoals de A320neo. Inmiddels bestaat 24 procent van de vloot van Air France-KLM uit dit soort nieuwe toestellen. Ook is het luchtvaartconcern naar eigen zeggen 's werelds grootste afnemer van sustainable aviation fuel (SAF), ofwel duurzamere vliegtuigbrandstof.
Greenpeace vindt dat de terugval in de winst, die het luchtvaartconcern donderdag wereldkundig maakte, laat zien dat de huidige schaal en bedrijfsvoering niet houdbaar zijn. "De hoge kosten en dalende resultaten zouden voor KLM een signaal moeten zijn om te krimpen en zich te richten op een duurzame toekomst", reageert de organisatie. "We zitten midden in de klimaatcrisis en fossiele brandstoffen zijn hiervan de belangrijkste oorzaak. 2024 wordt waarschijnlijk het warmste jaar ooit. In plaats van meer te gaan vliegen en vervuilen roepen wij KLM op om te beginnen met het schrappen van korte vluchten die eenvoudig door treinreizen kunnen worden vervangen."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
6 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden