AI-reclames schelen fors in kosten, maar er zijn risico's
DEN HAAG (ANP) - In reclames worden steeds vaker beelden gebruikt die zijn gemaakt met kunstmatige intelligentie (AI), vertelt hoofd data en AI bij RTL, Daan Odijk. Dat scheelt fors in de kosten, maar er zijn ook risico's, zoals een gebrek aan representativiteit en een vervagende grens tussen nep en echt.
Een reclamebeeld aan het begin van het datingprogramma B&B Vol Liefde was bijvoorbeeld met behulp van AI-toepassingen gemaakt. De kijker ziet verliefde stelletjes een drankje drinken op een terras, maar daar is geen fotoshoot aan te pas gekomen. "In dat voorbeeld hebben we de productiekosten behoorlijk omlaag kunnen halen, omdat we niet met een crew en acteurs naar drie plekken op de wereld hoefden te vliegen", vertelt Odijk.
Bij het maken van dit soort reclames worstelt RTL ermee dat door AI gemaakte mensen niet altijd representatief zijn. "Een AI-model is natuurlijk getraind en vaak geoptimaliseerd op zo mooi mogelijk beeld, vaak richting fotoshoots en fotomodellen. Maar dat is natuurlijk niet de werkelijkheid zoals we die zien. Het is lastig om daar mensen uit te krijgen die niet op een fotomodel lijken," aldus Odijk.
Transparant
Lotte Willemsen, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, legt uit dat AI steeds meer zijn weg vindt naar de reclame-industrie. "Men schat dat het maken van reclames tien tot twintig keer goedkoper zou kunnen dankzij de inzet van AI", zegt ze. Maar ook Willemsen waarschuwt dat als AI met niet-representatieve data wordt getraind, dit kan leiden tot creatieve content die "bevooroordeeld" is en vooral "witte mannen of vrouwen met een bepaald schoonheidsideaal" toont.
Bovendien bestaat het risico dat "de grens tussen echt en nep vervaagt", stelt Willemsen, zoals virtuele influencers die producten aanprijzen. Volgens haar kunnen consumenten dan producten aanschaffen die ze niet hadden aangeschaft als ze wisten dat AI een bepaald beeld of bepaalde tekst heeft gemaakt. Het is daarom belangrijk dat de rol van AI in reclame-uitingen transparant is, concludeert ze.
Relatief los
Er zijn geen specifieke regels voor het gebruik van AI in reclames, zegt een woordvoerster van de Reclame Code Commissie. De commissie heeft nog geen klachten ontvangen over misleiding door AI.
Odijk benadrukt dat RTL voorzichtig is met het gebruik van AI-toepassingen. Toch denkt hij dat er bij reclames relatief los mee omgesprongen worden. "Mensen verwachten niet als ze een reclame zien dat het helemaal is zoals de werkelijkheid ook is."
Meer uit Financieel
CHICAGO (ANP/BLOOMBERG) - Hamburgerketen McDonald's heeft in het afgelopen kwartaal meer omzet behaald doordat klanten bij een bezoek gemiddeld meer uitgaven. De fastfoodketen profiteerde van acties en prijsverlagingen om meer klanten aan te trekken die op de kosten letten.
48 minuten geledenPARIJS (ANP/AFP) - De Chinese webwinkel Shein, bekritiseerd in Frankrijk wegens de verkoop van sekspoppen die op kinderen lijken, opende woensdag zijn allereerste fysieke winkel ter wereld in Parijs. De opening vond plaats onder strenge bewaking van oproerpolitie bij het luxe warenhuis tegenover het stadhuis van Parijs. Kinderrechtenactivisten protesteerden daar tegen de komst van de winkel.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Energieleverancier Eneco neemt Gulf Gas + Power over. Dat bedrijf levert energie aan Nederlandse midden- en kleinbedrijven (mkb'ers) en heeft meer dan 30.000 klanten. Eneco en Gulf Gas + Power melden geen financiële details over de overname.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Met duizend extra medewerkers, extra busjes, uitgebreidere sorteercentra en meer bezorgdagen denkt PostNL klaar te zijn voor de drukke feestdagenperiode. In aanloop naar Black Friday, gevolgd door Sinterklaas, de kerstdagen en nieuwjaar, bezorgen bedrijven als PostNL en DHL ieder jaar miljoenen extra pakketten en poststukken.
3 uur geledenSAN FRANCISCO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Google heeft een schikking getroffen met de maker van de populaire game Fortnite, Epic Games. Het voorstel moet een einde maken aan de rechtszaak die Epic Games in 2020 aanspande.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel wil dat hogesnelheidstreinen tussen EU-landen flink sneller gaan rijden, wat uren verschil in de reistijd moet opleveren. Dat staat in een actieplan voor hogesnelheidslijnen dat de Europese Commissie woensdag presenteert.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP/RTR) - De druk op autofabrikanten neemt toe. Bij Nissan leidt een tekort aan chips tot productiebeperkingen, terwijl BMW en Toyota lagere winstmarges rapporteren door internationale handelsmaatregelen en felle concurrentie.
4 uur geleden