
AH: winstgevendheid e-commerce niet relevant, kijken naar geheel
BARENDRECHT (ANP) - Topvrouw Marit van Egmond van Albert Heijn vindt het "niet relevant" hoe rendabel de tak onlineboodschappen op zich is. Dat antwoordde ze tijdens de presentatie van een nieuw distributiecentrum voor onlinebestellingen, op een vraag uit de zaal over de winstgevendheid van e-commerce. "We kijken naar de totale winstgevendheid als Albert Heijn", zei Van Egmond.
Online bestelde boodschappen zijn voor supermarkten in Nederland een verlieslatende activiteit, mede door de forse investeringen die supermarkten moeten doen. Albert Heijn zet met de opening van een gemechaniseerd distributiecentrum in Barendrecht voor onlinebestellingen in op de groei van e-commerce.
Meer dan 10 procent van de omzet van Albert Heijn komt van online bestellen. "Met het Home Shop Center in Barendrecht boren we een nieuwe mogelijkheid aan om te blijven groeien met e-commerce, rekening houdend met de krapte op de arbeidsmarkt", aldus Van Egmond. Volgens de supermarktketen is het nu lastig om medewerkers te vinden en daarom zet Albert Heijn ook in op technologie.
Geautomatiseerd netwerk aan rails
In het gemechaniseerde distributiecentrum van Albert Heijn worden de houdbare producten voor online bestellingen door driehonderd robots verzameld in een geautomatiseerd netwerk van rails en bakken. Hierdoor wordt het werk voor medewerkers lichter, aldus de supermarktketen. Zij hoeven niet meer handmatig alle producten bij elkaar te verzamelen. Vers- en koelproducten moeten nog wel handmatig verzameld worden in de boodschappenkratten.
Het met robots versterkte distributiecentrum in Barendrecht vervangt een distributiecentrum in Rotterdam. De in totaal negenhonderd medewerkers verhuizen allemaal mee naar het nieuwe gebouw in Barendrecht. In het centrum worden 7000 bestellingen per dag verwerkt.
Zwolle
Albert Heijn is in Zwolle bezig met de bouw van een tweede gemechaniseerde Home Shop Center. De opening staat halverwege volgend jaar gepland.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
6 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden