AH vangt met nieuw distributiecentrum explosieve onlinegroei op
BLEISWIJK (ANP) - Albert Heijn heeft in Bleiswijk zijn zevende distributiecentrum voor de verwerking van onlinebestellingen geopend. De supermarktketen ziet de vraag bij klanten om boodschappen aan huis te bezorgen stevig groeien, maar heeft daar nog altijd geen winstgevende tak van weten te maken.
Volgens directeur e-commerce Philip Padberg van Albert Heijn is het aantal onlinebestellingen het afgelopen jaar met ongeveer 50 procent gestegen. De bezorgcapaciteit moest daarom versneld omhoog, dus bouwde de supermarktketen er een nieuw zogeheten Home Shop Center (HSC) bij. "Mede door het coronavirus kon onze recent geopende HSC in Amsterdam niet tegen de vraag opboksen", aldus Padberg tijdens de opening. Het in Oosterhout gelanceerde Home Shop Center is samen met de locatie in het Zuid-Hollandse Bleiswijk bijna een jaar eerder dan gepland opgeleverd.
Toch heeft Albert Heijn moeite om van onlineverkoop een winstgevend proces te maken. Padberg erkent: "Het blijft een financiële uitdaging. Er zijn veel kosten gemoeid bij onlinedistributiecentra. Maar met de huidige groei in het achterhoofd ziet de lange termijn er positief uit." Met zeven HSC’s heeft Albert Heijn nu meer distributiecentra gericht op onlinebestellingen dan voor de bevoorrading van fysieke winkels. Daar heeft de super er verspreid over Nederland zes van.
Tegelijkertijd lanceert Albert Heijn woensdag de nieuwe bezorgservice Albert Heijn Compact. Deze besteldienst richt zich op kleinere bestellingen voor kleinere huishoudens, en start in eerste instantie alleen in Haarlem. Boodschappen worden al vanaf 35 euro gratis thuisbezorgd en het assortiment is een vierde van het normale scala. Klanten moeten hiervoor een aparte app voor AH Compact bestellingen downloaden.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Het mobiele dataverbruik in Nederland is in het derde kwartaal van dit jaar gestegen naar een nieuw recordniveau. Volgens de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) steeg het totale verbruik naar 817 miljoen gigabyte aan mobiele data.
20 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Eigenaren die met hun hond of kat naar de dierenarts gaan, lopen een groter risico te duur uit te zijn voor de behandeling van hun dier. Dat komt doordat dierenartsenpraktijken commerciëler zijn geworden dan voorheen, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een conceptrapport. Ze hanteren bijvoorbeeld hogere prijzen en denken bij het aanbieden van behandelingen niet altijd puur aan het belang van het dier en baasje.
25 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index is donderdag met een kleine winst begonnen. Beleggers verwerkten de lagere slotstanden op Wall Street, waar de chip- en techbedrijven onder druk stonden door zorgen of ze de grote investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) wel kunnen terugverdienen. Daarnaast wordt gewacht op het rentebesluit van de Europese Centrale Bank (ECB). Die zal de leenkosten in de eurozone waarschijnlijk onveranderd laten. Beleggers zijn dan ook vooral benieuwd wat de centrale bank gaat zeggen over het rentebeleid in 2026.
35 minuten geledenAMSTELVEEN (ANP) - KPMG staat niet meer onder verscherpt toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vanwege fraude met examentoetsen. Dit meldt het advies- en accountantsbureau bij de publicatie van zijn jaarverslag.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Tientallen beroepsgroepen krijgen de komende jaren te maken met een nog grotere krapte op de arbeidsmarkt. Uitkeringsinstantie UWV meldt na onderzoek dat de arbeidsmarkt voor 32 beroepsgroepen al krap of zeer krap is en verwacht dat dit toeneemt tot 2030. Dit geldt vooral voor technische en transportberoepen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO heeft de deur geopend naar cryptodiensten. Een Duitse dochteronderneming heeft een Europese vergunning gekregen voor het aanbieden van diensten voor het bewaren van en betalen met cryptomunten zoals bitcoin en ethereum.
2 uur geledenEDE (ANP) - Nederlanders hebben in het afgelopen kwartaal online iets minder geld uitgegeven dan een jaar geleden. In het derde kwartaal hebben consumenten 7,7 miljard euro aan onlineuitgaven gedaan, meldt Thuiswinkel.org na onderzoek. Dat is 2 procent minder dan in het derde kwartaal van 2024.
2 uur geleden