Agractie: wij verwachten daden van het kabinet
DEN HAAG (ANP) - Boerenorganisaties willen dat het kabinet ze tegemoetkomt in de plannen voor stikstofregels. "Wij verwachten daden. Heel concreet: we hebben al twee maanden gezegd wat we willen, er is nieuwe wetenschappelijke informatie. Het CDA wil ook beweging. Het is nu aan het kabinet om te laten zien dat ze tot daden willen komen en een begin willen maken aan het herstel van vertrouwen", zegt voorman Bart Kemp van Agractie.
Kemp praat woensdagochtend met stikstofbemiddelaar Johan Remkes, premier Mark Rutte en enkele ministers over de stikstofmaatregelen waar boeren al tijden tegen protesteren. Het gesprek wordt gehouden in het provinciehuis van Zuid-Holland in Den Haag.
Kemp liet bij aankomst voor het overleg ook weten: "Als Remkes tot een oplossing wil komen, zal hij het kabinet moeten adviseren om tot daden te komen. Want de onrust in het land neemt alleen maar toe, er zijn veel maatschappelijke problemen, dus laten we nu beginnen met herstel van vertrouwen en daden stellen om hier uit te komen." Hij voegt eraan toe: "Een spelletje voor de bühne trappen wij niet in."
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
24 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
55 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden