Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Afval hoopt zich op in binnenstad Amsterdam op eerste stakingsdag

Afval hoopt zich op in binnenstad Amsterdam op eerste stakingsdag

AMSTERDAM (ANP) - In de binnenstad van Amsterdam neemt op de eerste dag van de staking van vuilnisophalers het afval op straat toe. Zo zijn er bergen met vuilniszakken te zien op bijvoorbeeld de Oudezijds Voorburgwal en de Zeedijk en in de Damstraat en Jodenbreestraat. FNV-bestuurder Fred Bos laat weten dat ongeveer vijfhonderd mensen meedoen aan de staking.

Volgens Bos is dat ongeveer de helft van de gemeenteambtenaren die in Amsterdam zijn opgeroepen om mee te doen. "Dat is op basis van een inschatting van de FNV en de gemeente", aldus Bos. "Zelf had ik gedacht dat er er iets meer zouden zijn, maar we horen dat er toch veel freelancemedewerkers binnen de gemeente zijn die het niet aandurven."

De vakbond wil onder andere een loonsverhoging van 12 procent over een periode van één jaar en is daarover in gesprek met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Ook eist de vakbond automatische compensatie voor de inflatie in de cao van volgend jaar.

Nog even doorgaan

Het aantal stakingsdeelnemers is voor de FNV genoeg "om nog even door te gaan", zegt Bos. "De stakers hebben al aangegeven dat als de VNG niet over de brug komt, ze nog langer door willen gaan dan zeven dagen. Wij wachten dus gewoon het antwoord van de VNG af." Volgens een woordvoerder van de VNG is het echter de beurt aan de vakbond om in te gaan op hun uitnodiging. De werkgevers zeiden vorige week namelijk bereid zijn om een nieuw bod te doen aan de onderhandelingstafel. "Maar de bond is nog niet ingegaan op onze uitnodiging."

Tijdens de staking, die vooralsnog zeven dagen duurt, worden geen grofvuil en huishoudelijk afval zoals restafval, glas, papier/karton, textiel en gft opgehaald. Ook worden de straten niet geveegd, prullenbakken niet geleegd en meldingen over afval op straat niet afgehandeld. De gemeente vraagt Amsterdammers om tijdens de staking afval zoveel mogelijk thuis te houden en zakken met vuil niet aan de weg te zetten.

Handhaving doet mee

Ook medewerkers van toezicht en handhaving doen mee aan de staking. Zij schrijven geen bonnen uit aan overtreders, maar treden mogelijk wel op bij ernstige verstoringen of extreem gedrag, zo meldde de gemeente eerder.

De aangrenzende gemeente Amstelveen laat weten dat iedereen die daar naar het Afvalbrengstation komt, streng gecontroleerd wordt of ze wel inwoners van Amstelveen zijn. "Deze controle is nodig om te voorkomen dat inwoners van Amsterdam hun (grof)vuil naar Amstelveen brengen", aldus de gemeente. Ook in Diemen moeten bezoekers van het afvalpunt kunnen aantonen dat ze in de gemeente wonen.

Meer uit Binnenland

Komend weekend 's nachts geen treinen rond Amsterdam Centraal

AMSTERDAM (ANP) - Komend weekend rijden er in de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Overdag rijden op een aantal trajecten van en naar dat station minder treinen, meldt de NS. De beperkingen komen door werkzaamheden van ProRail, dat onder meer nieuwe kabels aanlegt.

12 minuten geleden
Grote impact door zedenzaak op school in Zoetermeer

DEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.

1 uur geleden
OM: man wilde asielzoekers bij opvang in Amsterdam vermoorden

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.

1 uur geleden
ANWB zet tot en met zondag maximaal wegenwachten in

DEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.

1 uur geleden
Hitteprotocol Rijkswaterstaat uitgebreid naar zes provincies

UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.

2 uur geleden
Droogte neemt toe door heet en zonnig weer

HOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.

2 uur geleden
OM eist vier jaar cel in verkrachtingszaak uit 1990

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.

2 uur geleden