Afromen winst stroomproducenten levert mogelijk 1,8 miljard op
DEN HAAG (ANP) - De extra heffing die stroomproducenten moeten gaan betalen vanwege hun hoge winsten zal de schatkist ongeveer 1,8 miljard euro opleveren, verwacht het kabinet. Met het geld wordt een deel van het energieplafond gefinancierd waarmee het kabinet vanaf januari huishoudens en kleinverbruikers ondersteunt vanwege de extreem hoge energieprijzen.
De belasting op de overwinsten van de energiebedrijven gaat op 1 december in en geldt voor een beperkte periode van zeven maanden, zo is in Europees verband afgesproken. De wet die het formeel mogelijk moet maken, zal naar verwachting pas in het voorjaar klaar zijn. Maar de wet gaat dan met terugwerkende kracht gelden, schrijven energieminister Rob Jetten en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) in een brief aan de Tweede Kamer.
De opbrengst van 1,8 miljard euro is nog onzeker. Het is onder meer sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de stroomprijs in die periode. Als de marktprijzen in deze periode lager zijn dan de huidige beursprijzen, waarvan het kabinet nu uitgaat, dan "is dat goed nieuws voor de burgers en bedrijven, maar levert de tijdelijke heffing ook minder inkomsten op". De landen van de Europese Unie gingen vorige maand akkoord met deze verplichte heffing voor de elektriciteitsproducenten.
Afdracht overwinst
De stroombedrijven moeten zelf berekenen of en hoeveel ze van hun overwinst moeten afdragen en daarvan aangifte doen. Een aanslag van de inspecteur is niet nodig. De Belastingdienst zal het geld innen en de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) zal daar toezicht op houden en controleren of alle partijen aangifte hebben gedaan. "Met deze beoogde uitvoering ligt de primaire verantwoordelijkheid voor het bepalen van de omvang van de grondslag en van de hoogte van de heffing bij de elektriciteitsproducent", aldus de bewindslieden.
Het prijsplafond op de energierekening houdt in dat huishoudens en een deel van de bedrijven tot een bepaald verbruik de 'oude' energieprijs betalen. Daarboven betalen ze wel de volle mep. Naar verwachting kost deze regeling het kabinet in totaal ongeveer ruim 13 miljard euro.
Energieplafond
De Tweede Kamer praat woensdagavond over het energieplafond.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden