AFM wijst op risico's vergaande digitalisering van verzekeringen
AMSTERDAM (ANP) - Steeds meer op maat gemaakte verzekeringen lijken de toekomst in de alsmaar verder digitaliserende verzekeringssector, maar dat kan ook in het nadeel uitpakken voor consumenten. Met die boodschap komt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bij de presentatie van haar jaarverslag. Volgens de toezichthouder is het verstandig om hier tijdig over na te denken.
De AFM waarschuwt dat verzekeraars straks zomaar de premies flink op zouden kunnen voeren, bijvoorbeeld als verzekeraars op basis van allerlei data zien dat een bepaald persoon niet zo snel geneigd is om kritisch verschillende polissen te gaan vergelijken. Dit scenario kwam naar voren uit een vooruitblikkende analyse van de AFM over hoe de verzekeringsmarkt er over tien jaar uit zou kunnen zien.
Wanneer er steeds meer gebruik wordt gemaakt van data en slimme algoritmes kan dat voordelen hebben, geeft de financiële waakhond aan. Dan kan een product echt op iemands wensen en behoeften afgestemd worden. En zoiets zou in het geval van autoverzekeringen bijvoorbeeld ook risicovol rijgedrag kunnen ontmoedigen. Er zijn nu al polissen waarbij ook rekening gehouden wordt met iemands rijgedrag.
Privacy
Maar er kan dan ook een groep consumenten ontstaan die naar verhouding een zeer hoge premie zou moeten betalen en hierdoor eigenlijk onverzekerbaar is geworden. Dit kan bijvoorbeeld als zij door de algoritmes steevast in een hoge risicocategorie worden ingeschaald. Volgens de AFM zou de overheid kunnen nadenken over het instellen van een vangnet of een verplichting voor verzekeraars om ze toch te bedienen.
Ook wijst de toezichthouder op bijkomende dilemma's als het gaat om privacy. Welke gegevens zouden verzekeraars bijvoorbeeld allemaal mogen gebruiken? Als je daar geen grenzen aan stelt zou het namelijk kunnen dat iemands premie straks omhoog gaat, niet vanwege zijn risicoprofiel, maar omdat de computer uit data kan opmaken dat deze consument een hoge betalingsbereidheid heeft.
Crisismode
In een toelichting zegt AFM-topvrouw Laura van Geest dinsdag dat de aanhoudende crises van de laatste tijd, zoals de recente onrust in de bankensector, de politiek niet moeten afleiden van het maken van plannen en beleid voor de langere termijn. "We raken soms echt in crisismode", benadrukt ze. Maar daardoor zouden zaken die op het eerste gezicht niet zo urgent lijken naar de achtergrond dreigen te verdwijnen.
Met betrekking tot de verzekeringsmarkt wil de AFM alvast het maatschappelijke debat op gang brengen. "Wie niet nadenkt over de lange termijn, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, wordt straks verrast door ontwikkelingen."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
4 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
10 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
14 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.
15 uur geledenJOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.
17 uur geledenROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.
18 uur geledenLONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.
20 uur geleden