
AFM eist uitleg verzekeraars over hogere premie loyale klanten
AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil opheldering van verzekeraars over hogere premies voor loyale klanten. Bij bijna de helft van de schadeverzekeraars betalen trouwe klanten soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. De toezichthouder zegt dat mogelijk sprake is van wettelijke overtredingen en vraagt zich af of het belang van klanten voldoende is meegewogen.
Verzekeraars kunnen premies voor bepaalde klanten steeds verder personaliseren. Via data en modellen schatten ze de verwachte schadelast van een bepaald persoon, en passen daar de premie op aan. Volgens de AFM kunnen verzekeraars ook de winstmarge afstemmen. Mogelijk wordt dan gekeken naar de kans dat klanten naar een andere verzekeraar overstappen.
De AFM waarschuwt dat dit soms leidt tot hogere premies voor loyale klanten die al jaren dezelfde verzekeraar hebben, dan voor nieuwere klanten, zonder dat verschillen in risicoprofiel dit verklaren. In sommige gevallen gaat het om een margeverschil van tientallen procenten. Bij een autoverzekering gaat dat al snel om honderden euro's.
Digitale vaardigheden
De AFM heeft nu alleen nog maar naar cijfers gekeken. Maar om hoeveel mensen het precies gaat, kan de waakhond nog niet aangeven. Volgens de toezichthouder staat nog niet vast dat de wet is overtreden. Om dat te bepalen gaat de AFM in gesprek met verzekeraars die de verschillen moeten uitleggen.
Mogelijk worden groepen consumenten oneerlijk behandeld. Vooral potentieel kwetsbare mensen van wie bekend is dat ze niet of nauwelijks overstappen, zoals mensen met minder digitale vaardigheden, kunnen worden benadeeld, aldus de AFM. Bij daadwerkelijke overtredingen kan de AFM ingrijpen, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.
'Wachten'
"We zijn over de hogere winstmarges voor loyale klanten in gesprek met de betreffende verzekeraars en ook met het Verbond van Verzekeraars", laat AFM-bestuurder Jos Heuvelman weten bij de presentatie van het jaarverslag van de financiële waakhond. "Wij blijven de ontwikkelingen op dit vlak monitoren", geeft hij ook aan.
Verzekeraars zeggen dat het belangrijk is om niet te snel conclusies te trekken. "Het is van belang om de resultaten van de gesprekken af te wachten", reageert algemeen directeur Richard Weurding van brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars. Volgens hem vinden verzekeraars het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zo gelijk mogelijk worden behandeld.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De meeste Europese beurzen zijn donderdag gesloten in verband met de Dag van de Arbeid. Ook in China, Hongkong, India en Zuid-Korea hadden beleggers een vrije dag. In Londen wordt op 1 mei wel gehandeld. Ook in New York gaan de beurzen later op de dag gewoon open.
11 minuten geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump erkent dat zijn handelsbeleid hem politiek in gevaar kan brengen, maar is desondanks vastbesloten door te gaan. Dat liet hij weten in een interview met de Amerikaanse nieuwszender NewsNation. Trump vertelde daarin ook dat hij geen haast zou maken met handelsdeals om beleggers gerust te stellen.
18 minuten geledenTOKIO (ANP/AFP) - De Japanse centrale bank heeft de groeiverwachtingen voor de Japanse economie verlaagd. De Bank of Japan waarschuwde voor toenemende onzekerheid over internationale handel en economie door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Ook hield de centrale bank de rente opnieuw onveranderd in afwachting van de verdere ontwikkelingen rond het handelsconflict.
1 uur geledenBEIJING (ANP/AFP/BLOOMBERG) - De Verenigde Staten hebben contact gezocht met China om te praten over de grootschalige importtarieven die Washington aan Beijing heeft opgelegd. Dat meldt een door de Chinese staat gesteund mediakanaal op basis van anonieme bronnen. Volgens het bericht heeft de Amerikaanse regering onlangs via verschillende kanalen contact gezocht met China.
1 uur geledenAMERSFOORT (ANP) - Reizigers hebben vorig jaar meer saldo van hun verlopen ov-chipkaart teruggevraagd. Dat komt naar voren uit het jaarverslag van Translink, het bedrijf dat de kaarten uitgeeft. Een campagne van Translink om reizigers te attenderen op de eenvoudige manier waarop zij hun saldo kunnen terugvragen, lijkt effect te hebben.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Winkeliers in Nederland hebben in maart meer omzet gedraaid dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De totale omzet in de detailhandel steeg met 3,4 procent, na een stijging van 2,2 procent in februari. Het volume, ofwel de hoeveelheid verkochte spullen of voedingsmiddelen, lag 1 procent hoger dan een jaar geleden. Online steeg de omzet met 7 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De RAI in Amsterdam heeft vorig jaar een recordomzet gedraaid. Door het gestegen aantal evenementen viel de winst ook fors hoger uit dan een jaar eerder. Topman Paul Riemens van het evenementencomplex spreekt in een toelichting op de jaarresultaten van "het beste jaar in onze historie".
3 uur geleden