Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

AFM eist uitleg verzekeraars over hogere premie loyale klanten

AFM eist uitleg verzekeraars over hogere premie loyale klanten

AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil opheldering van verzekeraars over hogere premies voor loyale klanten. Bij bijna de helft van de schadeverzekeraars betalen trouwe klanten soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. De toezichthouder zegt dat mogelijk sprake is van wettelijke overtredingen en vraagt zich af of het belang van klanten voldoende is meegewogen.

Verzekeraars kunnen premies voor bepaalde klanten steeds verder personaliseren. Via data en modellen schatten ze de verwachte schadelast van een bepaald persoon, en passen daar de premie op aan. Volgens de AFM kunnen verzekeraars ook de winstmarge afstemmen. Mogelijk wordt dan gekeken naar de kans dat klanten naar een andere verzekeraar overstappen.

De AFM waarschuwt dat dit soms leidt tot hogere premies voor loyale klanten die al jaren dezelfde verzekeraar hebben, dan voor nieuwere klanten, zonder dat verschillen in risicoprofiel dit verklaren. In sommige gevallen gaat het om een margeverschil van tientallen procenten. Bij een autoverzekering gaat dat al snel om honderden euro's.

Digitale vaardigheden

De AFM heeft nu alleen nog maar naar cijfers gekeken. Maar om hoeveel mensen het precies gaat, kan de waakhond nog niet aangeven. Volgens de toezichthouder staat nog niet vast dat de wet is overtreden. Om dat te bepalen gaat de AFM in gesprek met verzekeraars die de verschillen moeten uitleggen.

Mogelijk worden groepen consumenten oneerlijk behandeld. Vooral potentieel kwetsbare mensen van wie bekend is dat ze niet of nauwelijks overstappen, zoals mensen met minder digitale vaardigheden, kunnen worden benadeeld, aldus de AFM. Bij daadwerkelijke overtredingen kan de AFM ingrijpen, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.

'Wachten'

"We zijn over de hogere winstmarges voor loyale klanten in gesprek met de betreffende verzekeraars en ook met het Verbond van Verzekeraars", laat AFM-bestuurder Jos Heuvelman weten bij de presentatie van het jaarverslag van de financiële waakhond. "Wij blijven de ontwikkelingen op dit vlak monitoren", geeft hij ook aan.

Verzekeraars zeggen dat het belangrijk is om niet te snel conclusies te trekken. "Het is van belang om de resultaten van de gesprekken af te wachten", reageert algemeen directeur Richard Weurding van brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars. Volgens hem vinden verzekeraars het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zo gelijk mogelijk worden behandeld.

Meer uit Financieel

Bedrijf achter Illy-koffie gaat volgend jaar produceren in de VS

TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.

13 uur geleden
Duitse winkeliers vinden kerstverkopen dit jaar tegenvallen

BERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.

15 uur geleden
Duitse bedrijfsleven blij met terugkeer VK in Erasmusprogramma EU

LONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.

16 uur geleden
Schiphol en KLM 'continu' druk met nabrengen koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".

17 uur geleden
AI en Trump ook in 2026 belangrijkste thema's voor beleggers

AMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.

20 uur geleden
Uitgeverij laat spullen met Nederlandse tekeningen van Temu halen

AMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.

1 dag geleden
Duitsland op schema met waterstof, Nederland worstelt

BERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.

1 dag geleden