Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Advies Gezondheidsraad: bied vaccinatie tegen apenpokkenvirus aan

Advies Gezondheidsraad: bied vaccinatie tegen apenpokkenvirus aan

DEN HAAG (ANP) - Nederland zou een structureel vaccinatieprogramma tegen het apenpokkenvirus moeten krijgen. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Het programma zou vooral gericht moeten zijn op groepen die het grootste risico op besmetting lopen, zoals mannen die seks hebben met mannen. Na vijf jaar zouden de inentingen geëvalueerd moeten worden.

Het apenpokkenvirus dook in mei vorig jaar in Nederland op. Wereldwijd is het virus bij meer dan 70.000 mensen vastgesteld. Onder hen zijn bijna 1300 mensen in Nederland. Mensen die het virus oplopen, krijgen 5 tot 21 dagen na de besmetting de eerste klachten. Ze kunnen dan last krijgen van koorts, hoofdpijn, spierpijn, opgezwollen lymfeklieren, rillingen en vermoeidheid. Na een paar dagen krijgen ze ook huiduitslag. Binnen een paar weken verdwijnen de symptomen. Verreweg de meeste mensen genezen vanzelf. Zestien mensen in Nederland belandden in een ziekenhuis, niemand overleed. Apenpokken is geen geslachtsziekte, maar verspreidt zich vooral via huid-op-huidcontact. Iedereen kan het virus oplopen.

De Gezondheidsraad houdt er rekening mee dat er het virus over een tijdje opnieuw in Nederland uitbreekt. Dan is het virus misschien beter bestand tegen afweer en kunnen mensen er ernstigere klachten van krijgen.

18.000 gevaccineerden

Na de uitbraak was al gevaccineerd tegen het apenpokkenvirus. Ongeveer 18.000 mensen werden toen ingeënt.

Een vaccinatiecampagne voor de hele bevolking vindt de Gezondheidsraad niet nodig.

Meer uit Gezond

Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

6 uur geleden
Van Ark pleitte in najaar 2020 voor hardere coronalockdown

DEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.

1 dag geleden
Zorg was aantal keer dicht bij code zwart tijdens de pandemie

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.

1 dag geleden
Van Ark: urgentie coronacrisis won het van de lange termijn

DEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Nieuw rapport Jason Bhugwandass: gebrek aan erkenning en nazorg

DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."

2 dagen geleden
WHO-topman prijst bij bezoek Oegandese ebola-inspanningen

KAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.

2 dagen geleden
Topambtenaar: eenzaamheid verdiende meer aandacht tijdens corona

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

2 dagen geleden