ADO Den Haag schaamt zich en wil relschoppers 'zwaar straffen'
DEN HAAG (ANP) - ADO Den Haag wil de supporters die zich zondag misdroegen na de verloren promotiewedstrijd tegen Excelsior "zwaar bestraffen". Dat zegt de clubleiding in een verklaring, na een evaluatie van alle gebeurtenissen van zondagavond in en om het stadion. "We willen niet op de maatregelen vooruitlopen, maar langdurige stadionverboden zullen deel uitmaken van de maatregelen."
Aanhangers van ADO kwamen na de penaltyserie, die werd gewonnen door Excelsior, het veld op. Ze gooiden onder meer vuurwerk in het vak met de supporters van Excelsior. De spelers vluchtten richting de kleedkamer. Nadat de mobiele eenheid had ingegrepen, ging het ook buiten het stadion mis. Op verschillende plekken zochten relschoppers de confrontatie met de ME. Zeker vier agenten en diverse omstanders raakten gewond. De politie hield meerdere relschoppers aan.
"Wat een hoogtepunt moest worden, mondde uit in een dubbele teleurstelling. Niet alleen op het veld, maar vooral ook daarbuiten", aldus de clubleiding, die op basis van camerabeelden de daders hoopt te kunnen achterhalen. "Namens ADO Den Haag schamen we ons diep voor wat er heeft plaatsgevonden."
Imagoschade
De return in de finale van de play-offs om promotie naar de Eredivisie moest al na een half uur tijdelijk worden stilgelegd, nadat fans van de thuisclub vuurwerk op het veld hadden gegooid. ADO Den Haag verspeelde in de reguliere speeltijd een voorsprong van 3-0, waardoor een verlenging nodig was. Die kon pas een kwartier later beginnen dan de bedoeling was, omdat veel supporters van de thuisploeg vlak langs de zijlijn stonden. Scheidsrechter Danny Makkelie wilde pas aan de verlenging beginnen als iedereen weer op de tribune zat. Tijdens het extra half uur en de strafschoppenserie bleef het onrustig rond het veld.
"De club wordt (wederom) zwaar in diskrediet gebracht door een grote groep raddraaiers die zich niet kunnen gedragen. Namens ADO Den Haag bieden wij de supporters die zich niet veilig gevoeld hebben in en om het stadion, en met name de supporters, spelers en staf van Excelsior, onze welgemeende excuses aan. Het is te gênant voor woorden", aldus de clubleiding. "Naast de financiële schade en mogelijke boetes weegt de imagoschade voor de club op dit moment ook heel zwaar. Door dit soort incidenten komt de club er slecht op te staan."
Meer uit Voetbal
KANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal is met een fitte selectie begonnen aan de laatste training voor het duel met Tunesië op het WK. Bondscoach Ronald Koeman staat met al zijn 26 spelers op het veld in Kansas City.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verdedigster Jonna van de Velde verruilt Ajax voor Hoffenheim. De 24-jarige voetbalster verlaat de Amsterdammers na acht jaar voor de Duitse nummer 4 van vorig seizoen.
2 uur geledenTORONTO (ANP/RTR) - Keeper Édouard Mendy mist de laatste groepswedstrijd van Senegal op het WK voetbal tegen Irak. De doelman is in de met 3-2 verloren groepswedstrijd tegen Noorwegen geblesseerd geraakt aan een knie, zo meldde de Senegalese voetbalbond.
3 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Sparta Rotterdam neemt verdediger Bas Kuipers over van FC Twente. Beide clubs hebben een akkoord bereikt over de transfer van de 31-jarige linksback, die op Het Kasteel een contract tekent tot medio 2028, met een optie voor nog een jaar.
4 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - De vrouwentak van de Italiaanse club Lazio moet de Zweedse voetbalster Maja Göthberg een schadevergoeding van ongeveer 69.000 euro betalen om het onrechtmatig beëindigen van haar contract. Lazio besloot haar dienstverband niet te verlengen nadat de verdedigster de club had verteld dat ze zwanger was. Het hof van sportarbitrage CAS bepaalde dat Lazio dat niet had mogen doen.
4 uur geledenMIAMI (ANP) - Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd een comeback in het voetbal. De Braziliaan, die in 2002 met de nationale ploeg wereldkampioen werd en in 2006 met FC Barcelona de Champions League won, is gepresenteerd als de nieuwe aanwinst van de Italiaanse club Ravenna. Die club is actief in de derde divisie.
8 uur geledenFOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.
9 uur geleden