
Adidas-topman sluit nieuwe samenwerking met Kanye West uit
HERZOGENAURACH (ANP/BLOOMBERG) - Adidas gaat de twee jaar geleden stopgezette samenwerking met rapper Kanye 'Ye' West niet vernieuwen, zegt topman Bjørn Gulden van het Duitse sportmerk woensdag tijdens een persbijeenkomst. Het leek erop dat Adidas en West de samenwerking mogelijk wilden vernieuwen nadat de topman en de rapper vorige maand samen op een foto waren verschenen. Gulden heeft nu een einde gemaakt aan de speculaties.
Volgens de topman zag hij West toevallig op een vliegveld in Los Angeles toen de foto werd gemaakt. De topman was onderweg naar Duitsland. "Het was geen ontmoeting, er was geen zakelijk gesprek", zegt Gulden. Op de vraag of er ook maar een kleine kans is dat Adidas de samenwerking met West ooit zal proberen te hervatten, antwoordde Gulden nee. Wel verkoopt Adidas volgens hem de overgebleven voorraad sneakers uit de Yeezy-collectie die met West werd opgezet.
Adidas maakte in oktober 2022 bekend de samenwerking met West te beëindigen. De rapper deed kort daarvoor antisemitische uitspraken in verschillende interviews en tweets. "Adidas tolereert geen antisemitisme of enige andere vorm van haatspraak. Ye's recente uitspraken en acties zijn onacceptabel, haatdragend en gevaarlijk", meldde het sportmerk toen. Adidas en de artiest werkten sinds 2015 samen aan de Yeezy-schoenenlijn. De samenwerking werd jarenlang gezien als een van de grootste commerciële successen in de sportkledingindustrie.
Onverkoopbare schoenen
Aanvankelijk stopte het bedrijf met de verkoop van de Yeezy-collectie, waardoor het sportmerk met een grote voorraad onverkoopbare schoenen bleef zitten en een hoop inkomsten misliep. Afgelopen zomer besloot Adidas de overgebleven voorraad weer te verkopen. Een "aanzienlijk" deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van haat, discriminatie, racisme en antisemitisme, stelde Adidas daarbij.
Eerder op woensdag werd bekend dat Adidas vorig jaar 75 miljoen euro verlies leed, deels door de gestopte samenwerking met West. Het was de eerste keer in zeker dertig jaar dat het sportmerk verlies draaide. Adidas maakte in 2022 nog 612 miljoen euro winst.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
57 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
3 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
4 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
4 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
6 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
6 uur geleden