Ademtest binnenkort weer in gebruik genomen
AMSTERDAM (ANP) - De ademtest die helpt corona te detecteren wordt op korte termijn weer in gebruik genomen. Dat zegt de GGD Amsterdam. Afgelopen week waren deze testen tijdelijk stilgelegd in verband met onduidelijke testuitslagen. De GGD Amsterdam meldt nu dat uit onderzoek blijkt dat de ademtest zeer betrouwbaar is.
Vorige week kregen mensen na een negatieve ademtest kort daarop na een PCR-test toch een positieve uitslag. Dat zou komen doordat de ademtest verkeerd was afgenomen. Daarna werd besloten de ademtesten tijdelijk niet meer te gebruiken en ze te onderzoeken.
Uit dat onderzoek blijkt nu dat de ademtest zeer betrouwbaar is, aldus de GGD. "Wel blijkt dat bij het registreren en verwerken van uitslagen de kans bestaat op verkeerde interpretaties. Uit het onderzoek blijkt ook dat de automatisering van het testproces nog aandacht vraagt, net zoals training van personeel. De analyse heeft zichtbaar gemaakt dat hier ruimte is voor verbetering."
Alternatief
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en GGD Amsterdam willen samen met Breathomix, de producent van de SpiroNose ademtest, het hervatten van de test "zo goed mogelijk vormgeven". Daarvoor wordt een extra expertteam ingezet.
De ademtest is een alternatief voor het wattenstaafje diep in de neus. Je moet in een apparaat blazen en krijgt direct een uitslag. De bedoeling van de sneltesten was dat bezoekers met een negatieve uitslag direct naar huis konden. Mensen met een positieve uitslag werden aanvullend getest.
Op twee testlocaties gebruikt
Na een proefperiode werd de ademtest sinds 29 januari officieel gebruikt op twee testlocaties in Amsterdam: het Buikslotermeerplein en de RAI. Dat gebeurde na een positief advies van het OMT, het team van deskundigen.
Eerder zei een woordvoerder van de GGD GHOR dat het de bedoeling is dat de ademtest op een later moment landelijk wordt ingezet. "Als we de test breed landelijk in willen zetten, willen we er zeker van zijn dat we deze test ook zorgvuldig kunnen implementeren."
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
58 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
5 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
7 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
9 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
12 uur geleden