Activist Van der Linde gearriveerd bij Stopera in Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) - Activist Frank van der Linde is rond 13.30 uur gearriveerd bij de Stopera in Amsterdam, waar onder andere het stadhuis gevestigd is. Daar debatteert de gemeenteraad van Amsterdam sinds het middaguur over de gewelddadige gebeurtenissen in de hoofdstad van afgelopen dagen.
Van der Linde wilde bij de Stopera demonstreren tegen onder meer "de 'framing' door politici en media van de gebeurtenissen rondom de Maccabi Tel Aviv-supporters". Maar in heel Amsterdam geldt tot donderdag 12.00 uur een demonstratieverbod. De rechter, waar Van der Linde dat verbod dinsdag in een tweede kort geding aanvocht, handhaafde dat. Overigens staat de gemeente Van der Linde wel toe om op het Westergasterrein een protest te houden, maar dat wil hij niet.
"Als ik daarheen zou zijn gegaan, had ik een eenmansprotest gehouden. Niemand is ertoe te motiveren daarheen te gaan, want niemand hoort je", zegt Van der Linde voor de Stopera. Hij zegt dat hij wil demonstreren tegen de driehoek en de gemeente Amsterdam. Dat wordt hem nu door de gemeente ontnomen, vindt hij, ondanks de mogelijkheid om naar het Westergasterrein te gaan. "Als je een locatie aanwijst waar het geen enkel nut heeft om te gaan demonstreren heb je de facto dus gewoon een verbod uitgevaardigd."
Van der Linde, die naar de Stopera is gekomen "om te kijken", noemt het verbod tot demonstratie voor het gemeentehuis "heel dom". "De woede in de maatschappij is heel erg hoog en Halsema heeft zelf altijd gezegd dat er een ventiel moet zijn. Dat is demonstreren. Op deze plek kan dat heel gecontroleerd." Hij zegt bang te zijn dat het verbod juist dingen uitlokt. "Want die woede gaat er natuurlijk uitkomen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
24 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
13 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
14 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
16 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
18 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
18 uur geleden