Actievoerende boeren op wegen en bij distributiecentra
DEN HAAG (ANP) - De nieuwe acties van boeren tegen het stikstofbeleid van het kabinet zijn maandagochtend vroeg van start gegaan. Zo zijn op de A7 bij Drachten en de N34 bij Gieten tractoren op de weg gesignaleerd, meldt Rijkswaterstaat. Bij meerdere distributiecentra van supermarkten zijn actievoerders aangekomen, net als bij de haven in Lauwersoog. Er worden ook acties verwacht bij Schiphol en de Rotterdamse haven.
Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat is er op de wegen geen sprake van blokkades en leidt de aanwezigheid van de trekkers nog niet tot files. "Dat komt omdat er op dit tijdstip nog weinig verkeer is op de weg", aldus de voorlichtster. Op Eindhoven Airport stonden omstreeks 7.00 uur al lange rijen reizigers, ook buiten. Maar er was geen tractor te zien. Ook op Rotterdam/ The Haque Airport Airport hebben zich geen tractoren verzameld.
Volgens de NOS zijn bij het distributiecentrum van Aldi in Drachten blokkades opgeworpen. Ook het distributiecentrum van Albert Heijn in Zwolle wordt geblokkeerd, zo meldt de gemeente. Bij het verdeelcentrum van Jumbo in Raalte zou eveneens een blokkade zijn opgezet.
Meerdere acties
Volgens NH Nieuws wordt de toegangsweg bij het distributiecentrum van de Albert Heijn in Zaanstad ook geblokkeerd. De site meldt ook dat er acties worden verwacht bij Tata Steel, mogelijk is ook de Gaasperdammertunnel (A9) doelwit van acties.
De visserijhaven van het Groningse Lauwersoog is sinds zondagavond laat afgesloten vanwege stakende vissers, zo meldt de haven. Ze hebben de haven met hun schepen afgegrendeld. "Ze hebben de boel geblokkeerd. Het visserijgedeelte is afgesloten, daar kan inderdaad geen schip meer in of uit", aldus de havenmeester eerder.
Boeren hadden eerder aangekondigd "heel Nederland plat te leggen" uit onvrede over de stikstofplannen van het kabinet. Ze hebben elkaar opgeroepen actie te voeren bij de luchthavens, distributiecentra en de Rotterdamse haven. Over de plannen is weinig bekend. Politie en Rijkswaterstaat hebben mensen opgeroepen goed voorbereid de weg op te gaan en de actuele situatie op de weg in de gaten te houden.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
24 minuten geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor.
27 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
1 uur geledenGORINCHEM (ANP) - De partijen in de gemeenteraad van Gorinchem willen nog niet veel kwijt over het nieuws dat er zes aanhoudingen zijn verricht in het onderzoek naar stemfraude. "We moeten verder afwachten wat hieruit naar voren komt", zegt Pierre Schefferlie, fractievoorzitter van Democraten Gorinchem.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
1 uur geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriƫnten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
2 uur geleden