Actievoerders Extinction Rebellion vechten gebiedsverbod aan
HAARLEM (ANP) - Twee demonstranten van klimaatactiegroep Extinction Rebellion gaan dinsdag naar de rechter om een gebiedsverbod aan te vechten. Dat meldt Willem Jebbink, de advocaat van de demonstranten. Dat gebiedsverbod kregen ze vorige week van de burgemeester van Haarlemmermeer voor het herhaaldelijk verstoren van de openbare orde.
Het gaat om een 66-jarige vrouw en een 37-jarige man die op 1 maart bij de Primark in Hoofddorp demonstreerden. Bij die actie blokkeerden ze de ingang, door naakt voor de deur te gaan zitten besmeerd met een zwart goedje, dat olie moest voorstellen. "Daarom mogen zij voor drie maanden het winkelcentrum van Hoofddorp niet in. De vrouw moet bovendien voor drie maanden wegblijven van Schiphol", aldus de advocaat. Op de luchthaven hield XR de afgelopen tijd ook acties.
De advocaat pleit dat de actievoerders het recht hebben om te demonstreren. "Grondrechten, zoals de betogingsvrijheid, kunnen niet met een simpele beslissing van de burgemeester voor drie maanden van een burger worden afgepakt. Onze wet staat dat niet toe. De internationale mensenrechtenverdragen ook niet."
Door de actie bij de Primark zaten klanten een tijd vast in de winkel. Burgemeester Marianne Schuurmans noemde de actie "niet alleen verwerpelijk, maar ook gevaarzettend" en "zeer verontrustend voor de ingesloten bezoekers en hun kinderen en het personeel".
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Oekraïne moet zo snel mogelijk in de Europese Unie worden opgenomen nadat er een eind is gekomen aan de strijd met Rusland. Volgens een belangrijke buitenlandadviseur van het kabinet moet het toetredingsverdrag "uiterlijk" een jaar na het ingaan van een bestand al klaar zijn.
6 uur geledenAXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.
12 uur geledenARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.
13 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.
19 uur geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
20 uur geleden