Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ACM: vakantiebedrijven nog vaak in de fout met verborgen kosten

ACM: vakantiebedrijven nog vaak in de fout met verborgen kosten

DEN HAAG (ANP) - Vakantieaanbieders gaan nog vaak in de fout met extra kosten die niet duidelijk op hun websites worden vermeld. In de slag om klanten adverteren deze bedrijven met gunstige prijskaartjes voor bijvoorbeeld vakantiehuizen. Pas bij het boeken wordt klanten duidelijk dat ze meer geld kwijt zijn dan ze hadden verwacht. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat dit niet mag en kondigt acties aan.

De ACM onderzocht de afgelopen periode websites van aanbieders van vakanties of accommodaties. Bijkomende kosten, bijvoorbeeld voor schoonmaken, lakens of reserveren, staan vaak niet duidelijk vermeld. Vaak tonen vakantieaanbieders die pas als je op een i-symbool voor meer informatie klikt. In de praktijk klikken klanten nauwelijks op die button, stelt de ACM.

De toezichthouder gaat de komende tijd extra controleren op welke manier vakantiesites prijzen vermelden. In april zijn aanbieders van vakantiehuisjes op parken aan de beurt. Daarna volgen reisaanbieders. Als blijkt dat ze hun prijzen niet juist vermelden, riskeren ze een boete of een last onder dwangsom.

In een oogopslag duidelijk

"Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn", zegt ACM-bestuurder Edwin van Houten. "Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen."

De reisbranche reageert verbaasd op het harde oordeel van de ACM. "Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat we niet aan de regels voldoen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van reisbrancheorganisatie ANVR. "Volgens onderzoek van de ACM drukken mensen vaak niet op de i'tjes. Dat kan, maar tot vandaag was dit altijd voldoende geweest." Volgens Oostdam is het nog veel werk om websites aan te passen. "We gaan ervan uit dat we daar dan ook enige tijd voor krijgen."

Volgens de ACM zijn er goede alternatieven om klanten direct een duidelijk beeld te geven van de werkelijke kosten van een reservering. Als aanbieders van reizen of vakantiehuisjes klanten direct laten invullen met hoeveel mensen en voor welke periode ze op vakantie willen, kunnen ze volgens de marktwaakhond meteen de juiste prijzen geven.

Meer uit Financieel

Lichte daling goederenoverslag Rotterdamse haven

ROTTERDAM (ANP) - De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in de eerste negen maanden van 2024 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afname komt vooral door minder overslag van kolen en ruwe olie. Het herstel van de containeroverslag heeft zich de afgelopen maanden wel verder doorgezet.

37 minuten geleden
Particuliere verhuurders vinden oproep Knot eigenlijk al te laat

AMSTERDAM (ANP) - Particuliere verhuurders zijn blij met de oproep van president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) om de huurwet terug te draaien. "Het is eigenlijk al veel te laat, want het kwaad op de woningmarkt is al geschied, maar misschien kunnen we zo de schade beperken", stelde Kavish Partiman van Vastgoed Belang, de organisatie van particuliere verhuurders.

59 minuten geleden
Apple-topman belooft investeringen in China uit te breiden

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Apple zal zijn investeringen in China blijven uitbreiden. Dat heeft topman Tim Cook beloofd in een gesprek met de Chinese minister van Industrie en Informatietechnologie, Jin Zhuanglong.

1 uur geleden
AkzoNobel zakt op Damrak na kwartaalcijfers

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel behoorde woensdag tot de verliezers op de Amsterdamse beurs. De verffabrikant zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampte met een zwakkere vraag naar verf in China en met hogere loonkosten, en werd ook iets voorzichtiger over de winst dit jaar. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

1 uur geleden
Resultaten AkzoNobel en Heineken centraal op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht woensdag uit naar de resultaten van AkzoNobel en Heineken. Verffabrikant AkzoNobel zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampt onder meer met een zwakkere vraag naar verf en met hoge kosten. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

2 uur geleden
Heineken verkoopt iets meer dan in tegenvallende zomer van 2023

AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft de afgelopen zomermaanden iets meer bier verkocht dan tijdens het tegenvallende derde kwartaal van vorig jaar. In Europa en de regio Afrika/Midden-Oosten dronken consumenten meer bier van het concern, dat ook onder meer Amstel en Desperados in handen heeft. In de Verenigde Staten en de Aziatisch/Pacifische regio vielen de verkopen tegen.

2 uur geleden
Steeds meer woningbranden door laden accu's fietsen en brommers

DEN HAAG (ANP) - Het aantal woningbranden dat wordt veroorzaakt door accu's van elektrische fietsen, scooters en bromfietsen stijgt, blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. In totaal waren accu's en batterijen vorig jaar de vermoedelijke oorzaak van 5 procent van de woningbranden. In 2022 was dat nog 3 procent.

2 uur geleden