Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ACM: vakantiebedrijven nog vaak in de fout met verborgen kosten

ACM: vakantiebedrijven nog vaak in de fout met verborgen kosten

DEN HAAG (ANP) - Vakantieaanbieders gaan nog vaak in de fout met extra kosten die niet duidelijk op hun websites worden vermeld. In de slag om klanten adverteren deze bedrijven met gunstige prijskaartjes voor bijvoorbeeld vakantiehuizen. Pas bij het boeken wordt klanten duidelijk dat ze meer geld kwijt zijn dan ze hadden verwacht. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat dit niet mag en kondigt acties aan.

De ACM onderzocht de afgelopen periode websites van aanbieders van vakanties of accommodaties. Bijkomende kosten, bijvoorbeeld voor schoonmaken, lakens of reserveren, staan vaak niet duidelijk vermeld. Vaak tonen vakantieaanbieders die pas als je op een i-symbool voor meer informatie klikt. In de praktijk klikken klanten nauwelijks op die button, stelt de ACM.

De toezichthouder gaat de komende tijd extra controleren op welke manier vakantiesites prijzen vermelden. In april zijn aanbieders van vakantiehuisjes op parken aan de beurt. Daarna volgen reisaanbieders. Als blijkt dat ze hun prijzen niet juist vermelden, riskeren ze een boete of een last onder dwangsom.

In een oogopslag duidelijk

"Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn", zegt ACM-bestuurder Edwin van Houten. "Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen."

De reisbranche reageert verbaasd op het harde oordeel van de ACM. "Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat we niet aan de regels voldoen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van reisbrancheorganisatie ANVR. "Volgens onderzoek van de ACM drukken mensen vaak niet op de i'tjes. Dat kan, maar tot vandaag was dit altijd voldoende geweest." Volgens Oostdam is het nog veel werk om websites aan te passen. "We gaan ervan uit dat we daar dan ook enige tijd voor krijgen."

Volgens de ACM zijn er goede alternatieven om klanten direct een duidelijk beeld te geven van de werkelijke kosten van een reservering. Als aanbieders van reizen of vakantiehuisjes klanten direct laten invullen met hoeveel mensen en voor welke periode ze op vakantie willen, kunnen ze volgens de marktwaakhond meteen de juiste prijzen geven.

Meer uit Financieel

Amsterdam kritisch op investeringen Schiphol

AMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amsterdam reageert geschrokken op de investeringsplannen van Schiphol. Die lijken vooral gericht op groei van de luchthaven, terwijl het stadsbestuur het liefst ziet dat er minder wordt gevlogen.

11 minuten geleden
Media: moederbedrijf Kruidvat mogelijk naar de beurs

HONGKONG (ANP) - Kruidvat-moederbedrijf AS Watson krijgt mogelijk binnenkort een beursnotering, melden verschillende media. Het Hongkongse conglomeraat CK Hutchison overweegt de gezondheids- en schoonheidswinkelketen naar de beurs te brengen. AS Watson is ook de eigenaar van Trekpleister en ICI PARIS XL.

30 minuten geleden
Huurders en corporaties voor maximale huurstijging van 4 procent

DEN HAAG (ANP) - De belangenbehartigers voor huurders en woningcorporaties gaan samen pleiten voor regels die de huurstijging moeten beperken. Ze willen dat de huur voor sociale huurwoningen van corporaties jaarlijks met maximaal 4 procent mag stijgen. Dat moet wat corporatiekoepel Aedes en huurdersclub Woonbond betreft wettelijk worden vastgelegd.

46 minuten geleden
AEX-index hard omlaag na terugkeer AI-zorgen op Wall Street

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak is vrijdag flink lager geopend. De twijfel over de hoge waarderingen van de grote techbedrijven keerde weer terug na een negatieve ommezwaai op Wall Street. Donderdag leken de sterke kwartaalcijfers van AI-chipbedrijf Nvidia nog voor enige opluchting te zorgen. De resultaten van de belangrijke aanjager van de AI-opmars op de beurzen waren uiteindelijk niet voldoende om de zorgen over de hoge waarderingen en de forse AI-investeringen weg te nemen.

1 uur geleden
Picnic haalt bijna half miljard op voor groei in Duitsland

AMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic heeft 430 miljoen euro opgehaald in een financieringsronde bij bestaande investeerders. Het grootste deel van dat bedrag is bestemd voor uitbreiding in Duitsland, waar Picnic onder meer wil investeren in distributiecentra.

1 uur geleden
Schiphol investeert 10 miljard, onder andere in nieuwe terminal

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol wil een nieuwe terminal bouwen, omdat de grootste luchthaven van het land te krap dreigt te worden voor het grote aantal passagiers. Het maakt deel uit van plannen waarbij het vliegveld tot 2035 een bedrag van 10 miljard euro investeert.

2 uur geleden
Bitcoin zakt naar laagste niveau sinds april

SINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is vrijdag gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste en oudste cryptomunt ter wereld staat sinds het bereiken van een recordniveau van meer dan 126.000 dollar (ongeveer 109.000 euro) in oktober al onder druk. Sindsdien is de prijs gezakt tot onder de 86.000 dollar.

2 uur geleden