Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ACM: vakantiebedrijven nog vaak in de fout met verborgen kosten

ACM: vakantiebedrijven nog vaak in de fout met verborgen kosten

DEN HAAG (ANP) - Vakantieaanbieders gaan nog vaak in de fout met extra kosten die niet duidelijk op hun websites worden vermeld. In de slag om klanten adverteren deze bedrijven met gunstige prijskaartjes voor bijvoorbeeld vakantiehuizen. Pas bij het boeken wordt klanten duidelijk dat ze meer geld kwijt zijn dan ze hadden verwacht. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat dit niet mag en kondigt acties aan.

De ACM onderzocht de afgelopen periode websites van aanbieders van vakanties of accommodaties. Bijkomende kosten, bijvoorbeeld voor schoonmaken, lakens of reserveren, staan vaak niet duidelijk vermeld. Vaak tonen vakantieaanbieders die pas als je op een i-symbool voor meer informatie klikt. In de praktijk klikken klanten nauwelijks op die button, stelt de ACM.

De toezichthouder gaat de komende tijd extra controleren op welke manier vakantiesites prijzen vermelden. In april zijn aanbieders van vakantiehuisjes op parken aan de beurt. Daarna volgen reisaanbieders. Als blijkt dat ze hun prijzen niet juist vermelden, riskeren ze een boete of een last onder dwangsom.

In een oogopslag duidelijk

"Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn", zegt ACM-bestuurder Edwin van Houten. "Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen."

De reisbranche reageert verbaasd op het harde oordeel van de ACM. "Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat we niet aan de regels voldoen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van reisbrancheorganisatie ANVR. "Volgens onderzoek van de ACM drukken mensen vaak niet op de i'tjes. Dat kan, maar tot vandaag was dit altijd voldoende geweest." Volgens Oostdam is het nog veel werk om websites aan te passen. "We gaan ervan uit dat we daar dan ook enige tijd voor krijgen."

Volgens de ACM zijn er goede alternatieven om klanten direct een duidelijk beeld te geven van de werkelijke kosten van een reservering. Als aanbieders van reizen of vakantiehuisjes klanten direct laten invullen met hoeveel mensen en voor welke periode ze op vakantie willen, kunnen ze volgens de marktwaakhond meteen de juiste prijzen geven.

Meer uit Financieel

Reuters: moederbedrijf Nexperia verzocht ingreep in te trekken

AMSTERDAM (ANP/RTR) - Het Chinese moederbedrijf van Nexperia heeft Nederland verzocht de ingreep door demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) bij de Nijmeegse chipmaker terug te draaien. Persbureau Reuters heeft hierover documenten ingezien.

1 uur geleden
FNV wil dat formerende partijen 'buffelboete' definitief stoppen

UTRECHT (ANP) - FNV wil dat de formerende partijen definitief een einde maken aan de zogenoemde 'buffelboete', een samenloop van belastingmaatregelen die ervoor zorgt dat mensen met een laagbetaalde deeltijdbaan meer belasting zijn gaan betalen. Demissionair minister Eelco Heinen (Financiën) heeft toegezegd de maatregelen te schrappen, onder druk van de Tweede Kamer. Maar de vakbond wil zeker weten dat de maatregel niet meer terugkomt en roept partijen op dit ook in het regeerakkoord te zetten.

3 uur geleden
Wall Street sluit hoger door hoop op nieuwe renteverlaging Fed

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winsten gesloten na de verliezen een dag eerder. De stemming onder beleggers op Wall Street kreeg vooral steun van hernieuwde hoop dat de Amerikaanse centrale bank de rente verder gaat verlagen om de economie te stimuleren. Ook werden de zorgen over de grote AI-investeringen en de sterk gestegen waarderingen van techbedrijven even aan de kant geschoven.

14 uur geleden
Luxebedrijf LVMH steekt miljoenen in verlieslijdende Le Parisien

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het Franse luxeconcern LVMH, moederbedrijf van onder meer Louis Vuitton en Christian Dior, investeert tot 150 miljoen euro in de verlieslijdende krant Le Parisien. LVMH is eigenaar van Le Parisien en bezit bijvoorbeeld ook zakenkrant Les Echos en weekblad Paris Match.

16 uur geleden
KLM en bonden sluiten cao-akkoord voor grondpersoneel

SCHIPHOL (ANP) - KLM heeft met de vakbonden een nieuw cao-akkoord voor grondmedewerkers van de luchtvaartmaatschappij gesloten. Eind vorige maand werd al een principeovereenkomst gesloten met FNV en CNV, die nu is goedgekeurd door de leden. Volgens KLM wordt het akkoord breed gedragen, ook door de bonden De Unie, NVLT en VKP.

18 uur geleden
Verlies voor Amsterdamse AEX-index, chipfondsen fors lager

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse AEX-index is vrijdag met verlies het weekend ingegaan. De chipfondsen ASML, ASMI en Besi waren de grootste dalers bij de hoofdfondsen op het Damrak met minnen tot 6,3 procent door zorgen bij beleggers over de enorme investeringen in AI en de sterk gestegen waarderingen van techfondsen.

18 uur geleden
Stop op datacenters Amsterdam bespaart Liander 125 miljoen

AMSTERDAM (ANP) - Het besluit van de gemeente Amsterdam om geen grote nieuwe datacenters toe te staan in de gemeente, betekent dat Liander drie elektriciteitsstations minder hoeft te bouwen. Hiermee bespaart de netbeheerder zo'n 125 miljoen euro, meldde de gemeente Amsterdam vrijdagmiddag op basis van een nieuwe doorrekening. Ook TenneT hoeft volgens deze doorrekening twee stations minder te bouwen.

18 uur geleden