ACM stelt richtlijn duurzaamheidsclaims voor kledingindustrie op
DEN HAAG (ANP) - Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Noorse consumentenautoriteit NCA hebben samen een richtlijn opgesteld voor het gebruik van duurzaamheidsclaims in de kledingindustrie. De beweringen over de duurzaamheid van gebruikte materialen in onder meer reclamecampagnes van kledingbedrijven waren vaak onduidelijk voor klanten en de nieuwe richtlijn moet daar een einde aan maken.
Grote kledingmerken gebruiken de zogeheten Higg-materialenindex als onderbouwing voor hun duurzaamheidsclaims over materialen. Maar de gegevens uit die index kunnen volgens de toezichthouders zonder toelichting voor consumenten al snel misleidend zijn. Bedrijven die de index willen gebruiken moeten nu duidelijk vermelden dat het gaat om algemene, gemiddelde gegevens die niet direct van toepassing zijn op de productie van dat specifieke product. Ook moeten ze vermelden dat niet de volledige impact van de gebruikte materialen op het milieu in kaart is gebracht.
Daarnaast moet het voor de consument duidelijk zijn dat de index de milieu-impact alleen binnen één materiaaltype vergelijkt en niet tussen materialen. Dus de impact van biologisch katoen wordt vergeleken met gewoon katoen en niet met bijvoorbeeld polyester. Ook moeten de onderliggende gegevens actueel zijn en worden goedgekeurd door een onafhankelijke derde partij. De richtlijn is gebaseerd op huidige Europese regelgeving, maar is op zichzelf geen wettelijk bindend document.
De ACM heeft afgelopen jaren onderzoek gedaan naar duurzaamheidsclaims in onder andere de kledingsector. Dit heeft geresulteerd in toezeggingen van sportkledingketen Decathlon en de Zweedse kledingketen H&M om duurzaamheidsclaims op hun kleding en websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ook beloven de twee bedrijven consumenten duidelijker te informeren om het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen. De toezichthouder stelt de kledingbranche nauwgezet in de gaten te blijven houden.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden