ACM stelt richtlijn duurzaamheidsclaims voor kledingindustrie op
DEN HAAG (ANP) - Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Noorse consumentenautoriteit NCA hebben samen een richtlijn opgesteld voor het gebruik van duurzaamheidsclaims in de kledingindustrie. De beweringen over de duurzaamheid van gebruikte materialen in onder meer reclamecampagnes van kledingbedrijven waren vaak onduidelijk voor klanten en de nieuwe richtlijn moet daar een einde aan maken.
Grote kledingmerken gebruiken de zogeheten Higg-materialenindex als onderbouwing voor hun duurzaamheidsclaims over materialen. Maar de gegevens uit die index kunnen volgens de toezichthouders zonder toelichting voor consumenten al snel misleidend zijn. Bedrijven die de index willen gebruiken moeten nu duidelijk vermelden dat het gaat om algemene, gemiddelde gegevens die niet direct van toepassing zijn op de productie van dat specifieke product. Ook moeten ze vermelden dat niet de volledige impact van de gebruikte materialen op het milieu in kaart is gebracht.
Daarnaast moet het voor de consument duidelijk zijn dat de index de milieu-impact alleen binnen één materiaaltype vergelijkt en niet tussen materialen. Dus de impact van biologisch katoen wordt vergeleken met gewoon katoen en niet met bijvoorbeeld polyester. Ook moeten de onderliggende gegevens actueel zijn en worden goedgekeurd door een onafhankelijke derde partij. De richtlijn is gebaseerd op huidige Europese regelgeving, maar is op zichzelf geen wettelijk bindend document.
De ACM heeft afgelopen jaren onderzoek gedaan naar duurzaamheidsclaims in onder andere de kledingsector. Dit heeft geresulteerd in toezeggingen van sportkledingketen Decathlon en de Zweedse kledingketen H&M om duurzaamheidsclaims op hun kleding en websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ook beloven de twee bedrijven consumenten duidelijker te informeren om het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen. De toezichthouder stelt de kledingbranche nauwgezet in de gaten te blijven houden.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
10 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
25 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.
25 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Het verzuim op de werkvloer is in oktober gestegen naar 5 procent, vergeleken met 4,7 procent in september. Dit is ten opzichte van oktober vorig jaar(4,9 procent) een lichte stijging, blijkt uit cijfers van arbodienstverleners ArboNed en HumanCapitalCare, die samen bijna 1 miljoen werknemers ondersteunen.
27 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Gemeenten hebben in het afgelopen kwartaal meer vergunningen voor nieuwbouwhuizen afgegeven. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat bijna 22.600 nieuwe woningen in het derde kwartaal een vergunning hebben gekregen. Dat zijn er 3100 meer dan een jaar eerder en 2200 meer dan in het tweede kwartaal.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Woningcorporaties waarschuwen dat ze steeds meer tegen hun financiële grenzen aanlopen. "Het financieringsmodel moet tijdig bijgestuurd worden, anders stokt de nieuwbouw", stelt voorzitter Liesbeth Spies van corporatiekoepel Aedes bij de presentatie van jaarcijfers. De voormalige CDA-minister van Binnenlandse Zaken ziet hierin een opdracht voor het nieuwe kabinet.
1 uur geledenMENLO PARK (ANP/BLOOMBERG) - Yann LeCun, hoofd kunstmatige intelligentie bij Meta, heeft zijn medewerkers verteld dat hij het socialemediabedrijf eind dit jaar verlaat en een nieuw bedrijf zal starten. LeCun wordt gezien als een pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie.
3 uur geleden