ACM pleit voor meer concurrentie tussen cloudbedrijven
AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleit voor aanpassingen van de Europese regels om de concurrentie tussen cloudaanbieders te stimuleren. Uit een marktstudie van de toezichthouder blijkt dat het voor gebruikers van zakelijke clouddiensten moeilijk is om van aanbieder te wisselen. Ook kunnen clouddiensten van verschillende aanbieders niet goed aan elkaar worden gekoppeld.
De ontwerpversie van de Data Act die in Europa wordt besproken zal het voor gebruikers makkelijker maken om te wisselen van cloudaanbieder. Dat is volgens de ACM alleen nog niet genoeg voor een goed werkende markt. De toezichthouder stelt daarom een aanpassing van de Data Act voor zodat het ook makkelijker wordt om clouddiensten van verschillende aanbieders te combineren.
Clouddiensten maken het mogelijk voor bedrijven en organisaties om technologische ICT-diensten te gebruiken zonder te hoeven investeren in apparatuur, software en personeel. Daardoor spelen cloudaanbieders een belangrijke rol bij het digitaliseren van bedrijfsprocessen.
Grootste aanbieders
Uit het onderzoek blijkt dat de grootste twee aanbieders Microsoft Azure en Amazon Web Services elk een marktaandeel hebben van 35 tot 40 procent. Daardoor is het voor kleinere spelers moeilijk om met de grote aanbieders te concurreren. Nieuwe klanten worden daarbij vaak gelokt met gratis clouddiensten en door volumekortingen. Het overstappen naar andere aanbieders wordt daarna ontmoedigd door hoge vergoedingen te vragen voor het verplaatsen van data.
Daarnaast zijn de verschillende clouddiensten van één aanbieder vaak zodanig met elkaar verweven, dat het technisch ingewikkeld is om van aanbieder te wisselen. Bovendien kunnen gegevens door het gebrek aan standaarden niet altijd goed worden overgezet.
In de komende maanden onderzoekt de ACM verder in welke mate de overstapdrempels zoals uitstaptarieven daadwerkelijk concurrentieproblemen veroorzaken en of ze dan het beste kunnen worden aangepakt op basis van de mededingingsregels of andere instrumenten, zoals de Digital Markets Act (DMA) of de aankomende Data Act.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
41 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
49 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
2 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
2 uur geleden