
ACM: hogere tarieven Schiphol gaan vooralsnog op 1 april in
AMSTERDAM (ANP) - De tarieven op luchthaven Schiphol worden per 1 april gewoon verhoogd, ook als er op dat moment nog klachtenprocedures lopen tegen het besluit om de luchthaventarieven per die datum te verhogen. Die beslissing heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) via een zogeheten opschortingsbesluit bekendgemaakt. Bij de ACM kwamen zeven klachten binnen over de hogere tarieven van luchtvaartmaatschappijen en belangenorganisaties.
In de komende jaren worden de haventarieven stapsgewijs met tientallen procenten verhoogd, te beginnen dit voorjaar. Schiphol wil de verliezen als gevolg van de coronacrisis verrekenen in de luchthaventarieven. Volgens de klagers worden daarmee de lasten van de coronapandemie niet eerlijk verdeeld tussen de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen.
Schiphol liep door de coronacrisis 1,6 miljard euro aan voornamelijk havengelden mis. De luchthaven heeft naar eigen zeggen alles in het werk gesteld om de kosten te drukken. Ook kon Schiphol rekenen op coronasteun van de overheid. Dit alles is niet genoeg gebleken om het gat in de begroting te dichten.
Met het opschortingsbesluit geeft de ACM nog geen oordeel over de klachten. De bedoeling is dat de klachtenafhandeling voor 24 maart is afgerond, maar volgens de toezichthouder kan het zijn dat dit proces twee maanden langer duurt. De ACM kan gedurende het proces besluiten om sommige tarieven nog niet in te laten gaan, maar alleen als uit de klachten blijkt dat dit noodzakelijk is.
Daar is volgens de ACM vooralsnog geen sprake van omdat Schiphol de coronaverliezen uit 2020 nog niet in 2022 verrekent, maar pas in de tarieven voor 2023 en 2024. Weliswaar zijn ook de tarieven die op 1 april 2022 ingaan verhoogd, maar dat is omdat er minder passagiers worden verwacht dan in eerdere jaren. De tarieven gelden per passagier en vliegtuig, waarover de verwachte kosten worden verdeeld.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
4 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
4 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
5 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
5 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
7 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
8 uur geleden