Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ACM: energieleveranciers houden zich goed aan 30 dagentermijn

ACM: energieleveranciers houden zich goed aan 30 dagentermijn

AMSTERDAM (ANP) - Energieleveranciers houden zich sinds 1 oktober goed aan de minimumtermijn van dertig dagen voor het doorgeven van tariefswijzigingen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek. Volgens de ACM is het belangrijk dat leveranciers tariefswijzigingen op tijd doorgeven aan klanten zodat die zich zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op een aanpassing van hun maandelijkse kosten voor gas en elektriciteit.

De ACM stuurde eind september een brief aan alle energieleveranciers om de communicatietermijn van dertig dagen onder hun aandacht te brengen. Aanleiding hiervoor waren tariefsverhogingen van een aantal leveranciers die te kort voor de ingangsdatum van 1 oktober aan klanten waren doorgegeven. Uit controles blijkt dat deze leveranciers hun verhogingen hebben uitgesteld tot minimaal dertig dagen na de bekendmaking en dat alle leveranciers zich sinds 1 oktober goed houden aan die termijn. De ACM heeft na die datum geen overtredingen van de termijn geconstateerd.

Volgens de ACM is het voor consumenten in de praktijk overigens vaak niet mogelijk om over te stappen naar een andere leverancier voordat het nieuwe tarief ingaat. Dit komt omdat consumenten een wettelijke opzegtermijn van dertig dagen hebben. De toezichthouder roept de wetgever daarom op om het voor consumenten mogelijk te maken een contract binnen veertien dagen op te zeggen en de communicatietermijn van dertig dagen expliciet in de wet op te nemen. Zo moet worden bereikt dat consumenten altijd minimaal dertig dagen van tevoren worden geïnformeerd over hun nieuwe tarief en dan nog ongeveer twee weken de tijd hebben om te beslissen of ze hiermee akkoord gaan of willen overstappen naar een andere leverancier.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

7 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

9 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

1 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

2 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

2 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden