ACM: consument snapt claims bedrijven over CO2-compensatie niet
AMSTERDAM (ANP) - Consumenten begrijpen veel claims van bedrijven over hoe ze schadelijke uitstoot compenseren niet. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek naar duurzaamheidsclaims bij de aankoop van vliegtickets. Termen als CO2-neutraal, CO2-compensatie en CO2-reductie roepen veel vragen op. Daarmee ligt volgens de toezichthouder misleiding op de loer.
Steeds meer bedrijven compenseren de CO2-uitstoot van de producten en diensten die zij verkopen. Volgens de ACM is het belangrijk dat de informatie die zij hierover geven duidelijk is voor consumenten. Een term zoals ‘CO2-neutraal’ wordt slecht begrepen, concludeert de toezichthouder. Minder dan de helft van de consumenten ziet verschil tussen CO2-reductie en CO2-compensatie. Ook denken veel consumenten dat bedrijven hun beloftes niet nakomen. "Misleiding ligt bij het gebruik van vage en onduidelijke termen op de loer. Daar treden wij dan ook tegen op", verduidelijkt de waakhond.
Volgens de ACM loont het om claims over CO2-compensatie kritisch te bekijken. "Er zijn veel aanbieders van projecten voor CO2-compensatie, de een betrouwbaarder dan de ander. Bovendien betekent het feit dat de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd niet dat alle klimaatschade teniet is gedaan. CO2-compensatie is dus iets anders dan het verminderen van CO2-uitstoot, oftewel CO2-reductie", aldus de toezichthouder.
Bij de aanschaf van een vliegticket is voor mensen in de meeste gevallen de prijs overigens nog altijd leidend, aldus de ACM. De toezichthouder zal de komende tijd extra letten op het gebruik van misleidende CO2-claims. De organisatie roept consumenten en bedrijven ook op om misstanden te melden. Het doen van misleidende duurzaamheidsclaims, of ‘greenwashing’, is al bij wet verboden. Evengoed wordt wetgeving hierop verscherpt.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/RTR) - Openbaar aanklagers in Frankrijk hebben een onderzoek geopend naar eBay. Via die Amerikaanse onlinemarktplaats zouden illegale producten worden verkocht.
12 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlanders hebben tot nu toe iets minder aankopen gedaan in aanloop naar Black Friday en Cyber Monday dan vorig jaar. Dit meldt iDEAL, dat de cijfers rond het koopjesfestijn dagelijks bijhoudt.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Reizigers in België ondervinden woensdag opnieuw veel hinder van een nationale stakingsdag. Op luchthaven Brussels Airport zijn alle vertrekkende en veel aankomende vluchten geschrapt. Treinreizigers hebben dinsdag al te maken met treinuitval door stakingen. Maandag zorgden acties ook al voor overlast.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Nederland opstappende passagiers op Schiphol worden benadeeld ten opzichte van overstappers op de luchthaven, vindt easyJet-directeur William Vet. De landendirecteur voor Nederland wijst op de sterk gestegen kosten voor het gebruik van de luchthaven en de Nederlandse vliegbelastingen. Die drukken zwaarder op vluchten voor vertrekkers vanuit Nederland.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Vakbond FNV noemt het grote banenverlies bij ABN AMRO "ronduit schokkend". Ook is het volgens FNV-bestuurder Arne Gorter "onbegrijpelijk dat een bank die jaar op jaar miljardenwinst boekt opnieuw op zo'n grote schaal in haar personeel wil snijden".
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO trakteert de werknemers op een "onaangename verrassing" met de mededeling dat de komende jaren duizenden banen worden geschrapt. Dat zegt onderhandelaar Arthur Bot van vakbond CNV. "Een massa-ontslag, vooral gedreven door winstgroei."
3 uur geledenLONDEN (ANP) - EasyJet heeft in het afgelopen boekjaar de omzet en winst verhoogd. Daarbij profiteerde de budgetluchtvaartmaatschappij van zijn snelgroeiende divisie die complete vakanties aanbiedt. Die presteerde zo goed dat easyJet zijn winstdoel voor dit onderdeel in 2030 heeft verhoogd.
4 uur geleden