Aboutaleb: slavernij bestaat tot de dag van vandaag
ROTTERDAM (ANP) - Ook op de dag dat de afschaffing van de slavernij wordt herdacht bestaat de slavernij nog altijd. Dat zei de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb in zijn toespraak bij de Rotterdamse herdenking van de slachtoffers van de slavernij. De herdenking in Rotterdam was ook dit jaar bij het Slavernijmonument aan de Lloydkade in het westelijke stadsdeel Delfshaven.
"Vandaag staan we stil bij het officiële moment waarop de ketenen werden verbroken", aldus de burgemeester. "Maar eigenlijk is die datum niet eens zo belangrijk. Het is slechts het moment waarop de koloniale overheersers hun handtekening zetten. Ja, slavernij was officieel afgeschaft, maar bestond toen nog. En ja, het bestaat tot op de dag van vandaag. Het was dus geen triomfantelijk moment, eerder een sluitstuk van een lang en wreed verhaal. Een verhaal ook van verzet, dat er vanaf het begin al was."
De burgemeester haalde in zijn speech de Schots-Nederlandse officier John Gabriel Stedman aan. Hij was een van de eerste klokkenluiders die de gruweldaden van de koloniale overheersers aan de kaak stelde. Stedman was geen held. Hij nam deel aan koloniale strafexpedities tegen de marrons in Suriname, tot slaaf gemaakten die de bossen in waren gevlucht.
Vlag halfstok
"Toen hij terug was in Europa, schreef hij een verslag over de strafexpedities in Suriname. In heel Europa kon men nu lezen wat er overzee gebeurde. Hoe wreed en onmenselijk de marrons, de tot slaaf gemaakten, werden behandeld. Stedman was zeker geen geweldig mens", zei Aboutaleb. "Ook hij was wreed. Maar zijn ooggetuigenverslag, in een tijd zonder radio, televisie of telefoon, veroorzaakte een rimpeling in de gouden vijver van toen. Het was een kleine stap op weg naar bewustwording."
Op het gemeentehuis en een aantal andere openbare gebouwen in Rotterdam hing vrijdag ter ere van de herdenking de Nederlandse vlag halfstok. Zaterdag wordt de vlag in top gehesen.
Excuses college
In december 2021 bood het Rotterdams college excuses aan voor deelname van de stad in het koloniale en slavernijverleden.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
25 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
27 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
15 uur geleden