Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ABN AMRO: winkeliers geplaagd door lage koopkracht en hoge kosten

ABN AMRO: winkeliers geplaagd door lage koopkracht en hoge kosten

AMSTERDAM (ANP) - Veel winkeliers in Nederland hebben het naar verwachting volgend jaar nog moeilijk. Dat komt vooral door de dalende koopkracht van consumenten en steeds hogere kosten voor huur, energie, inkoop, transport en personeel, staat in een retailrapport van ABN AMRO.

De economen van de bank denken dat heel de sector in 2023 met 0,5 procent krimpt. Voor dit jaar voorspellen ze nul groei voor de sector. Supermarkten (min 3 procent) en voedingsspeciaalzaken (min 5 procent) zien de inkomsten dit jaar waarschijnlijk wel stevig krimpen.

Dat komt vooral doordat consumenten dit jaar vaker uit eten gingen, na de coronacrisis. Dat ging ten koste van de supermarktomzet. "Ook is het koopgedrag veranderd, doordat boodschappen veel duurder zijn geworden. Zo geeft de consument de voorkeur aan minder dure supermarkten of aan discounters en zien speciaalzaken, zoals bakkers en slagers, de klandizie teruglopen", aldus de bank.

Meubel- en interieurwinkels, die dit jaar waarschijnlijk al 4 procent krimpen, zien de inkomsten volgend jaar volgens ABN AMRO met 0,5 procent teruglopen. Meubels werden het afgelopen jaar flink duurder, als gevolg van stijgende grondstofprijzen en hoge internationale transportkosten. "Het goede nieuws is wel dat grondstoffenprijzen inmiddels licht zijn gedaald, tekorten aan materialen zijn afgenomen en minder sprake is van verstoringen in de toeleveringsketen", aldus de economen.

Kledingwinkels deden dit jaar goede zaken, na een zwaar jaar in 2021 als gevolg van de coronamaatregelen. "Hoewel de winkels een mooie inhaalslag hebben gemaakt, dienen zich echter nieuwe problemen aan. De stijgende energie-, inkoop-, arbeids- en huurkosten drukken flink op de marges", stelt ABN AMRO vast.

Ook schoenenwinkels herstellen dit jaar weer enigszins van de verplichte sluitingen tijdens de pandemie. Zij hebben echter structureel last van concurrentie van andere aanbieders, vooral van webwinkels als Zalando en Wehkamp. Daarnaast verkopen fysieke kledingwinkels ook steeds vaker schoenen. "Bovendien zijn sneakers erg gewild zowel onder jongeren als volwassenen en deze worden vaak bij een sportzaak of online gekocht."

Meer uit Financieel

Aziatische chipbedrijven flink hoger na resultaten Nvidia

TOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.

54 minuten geleden
Meta verwijdert Australische tieners in december van platforms

CANBERRA (ANP/AFP) - Australiƫrs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.

57 minuten geleden
Verzekeraars stellen meer fraudegevallen vast

DEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.

58 minuten geleden
Werkloosheid blijft stabiel op 4 procent in oktober

DEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.

2 uur geleden
Toezichthouder ACM waarschuwt voor misleidende kortingen

DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.

2 uur geleden
Sterkste verbetering consumentenvertrouwen in bijna 4,5 jaar

DEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.

2 uur geleden
Jongeren sturen 1 tot 3 keer per maand een Tikkie naar ouders

AMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.

2 uur geleden