ABN AMRO: geld consumenten gaat naar horeca, minder naar winkels
AMSTERDAM (ANP) - Consumenten geven nu er minder coronabeperkingen zijn weer meer geld uit in de horeca en aan reizen. Dat gaat ten koste van de uitgaven bij winkels, stellen economen van ABN AMRO die voorspellen dat de detailhandel dit jaar met 1 procent groeit. De toegenomen concurrentie van andere sectoren is overigens niet het enige probleem. Ook de gestegen prijzen van veel producten zorgen ervoor dat consumenten minder vertrouwen hebben en minder bereid zijn aankopen te doen.
Tijdens de coronacrisis zijn daarnaast enkele zwakheden van winkels blootgelegd, zoals de beperkte mogelijkheden om weerstand te bieden aan de opkomst van onlineshoppen. Ook bleken veel winkels te afhankelijk te zijn van een beperkt aantal aanbieders, waardoor ze vatbaarder waren voor verstoringen.
Bovendien zijn er extra onzekerheden ontstaan door de crisis, zoals personeelstekorten en oplopende schulden. De totale belastingschuld van de winkelbranche ging vorig jaar tussen februari en augustus van 1,1 miljard euro naar 1,5 miljard euro. De gemiddelde winkel heeft een belastingschuld van 95.000 euro, rekenen de bankeconomen voor.
Binnen de detailhandel zijn er wel grote verschillen. Zo hebben winkels die eten verkopen zoals supermarkten en speciaalzaken de afgelopen twee jaar goede zaken gedaan. Hun omzet krimpt dit jaar waarschijnlijk met 1 procent. Kledingzaken en schoenenwinkels groeien juist met respectievelijk 7 en 4 procent, maar daarmee zijn de omzetverliezen van de afgelopen jaren nog niet goedgemaakt.
Elektronicazaken deden het aan het begin van de coronacrisis goed, maar vorig jaar weer minder. Ook dit jaar krijgen zij het lastig omdat consumenten de wat grotere uitgaven uitstellen.
Meer uit Financieel
MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Vrachtwagenfabrikanten die jaren geleden samenspanden in het zogenoemde truckkartel zijn mogelijk nog miljarden euro's kwijt aan schadeclaims van klanten. In München begint maandag een reeks hoorzittingen die geldt als een cruciale fase in de afwikkeling van honderden procedures tegen fabrikanten als MAN, Volvo, Daimler, Iveco en ook DAF.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak veerde maandag licht op na de koersverliezen in de afgelopen week. Beleggers trokken zich op aan het herstel op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door uitlatingen van Fed-bestuurder John Williams. De president van de Federal Reserve in New York zei vrijdag dat een derde renteverlaging dit jaar nog altijd mogelijk is. Volgens hem vormt de zwakke Amerikaanse arbeidsmarkt namelijk een grotere economische bedreiging dan een hogere inflatie.
1 uur geledenHONGKONG (ANP/BLOOMBERG) - Wingtech, de Chinese moeder van chipmaker Nexperia, wil van de Nederlandse tak van het bedrijf een voorstel voor het herstel van controle over het onderdeel. Volgens Wingtech heeft het in Nijmegen gevestigde Nexperia Nederland nog niets "concreets" van zich laten horen, ondanks pogingen om in "de grootste oprechtheid" te communiceren met het onderdeel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Wie na het boodschappen doen een fout op de kassabon ontdekt bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama, krijgt het product gratis of een waardebon. Dit hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond, meldt die belangenorganisatie voor consumenten.
3 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP ziet af van een nieuwe poging om branchegenoot Anglo American over te nemen. Hiermee komt een einde aan een onverwachte en kortstondige poging van 's werelds grootste mijnbouwer om een geplande fusie tussen zijn kleinere rivaal en het Canadese Teck Resources te dwarsbomen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De handel tussen Suriname en Nederland is dit jaar opgeleefd. In de eerste zes maanden van het jaar exporteerde Nederland voor ruim 128 miljoen euro goederen naar het Zuid-Amerikaanse land. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
10 uur geleden