ABN AMRO: geld consumenten gaat naar horeca, minder naar winkels
AMSTERDAM (ANP) - Consumenten geven nu er minder coronabeperkingen zijn weer meer geld uit in de horeca en aan reizen. Dat gaat ten koste van de uitgaven bij winkels, stellen economen van ABN AMRO die voorspellen dat de detailhandel dit jaar met 1 procent groeit. De toegenomen concurrentie van andere sectoren is overigens niet het enige probleem. Ook de gestegen prijzen van veel producten zorgen ervoor dat consumenten minder vertrouwen hebben en minder bereid zijn aankopen te doen.
Tijdens de coronacrisis zijn daarnaast enkele zwakheden van winkels blootgelegd, zoals de beperkte mogelijkheden om weerstand te bieden aan de opkomst van onlineshoppen. Ook bleken veel winkels te afhankelijk te zijn van een beperkt aantal aanbieders, waardoor ze vatbaarder waren voor verstoringen.
Bovendien zijn er extra onzekerheden ontstaan door de crisis, zoals personeelstekorten en oplopende schulden. De totale belastingschuld van de winkelbranche ging vorig jaar tussen februari en augustus van 1,1 miljard euro naar 1,5 miljard euro. De gemiddelde winkel heeft een belastingschuld van 95.000 euro, rekenen de bankeconomen voor.
Binnen de detailhandel zijn er wel grote verschillen. Zo hebben winkels die eten verkopen zoals supermarkten en speciaalzaken de afgelopen twee jaar goede zaken gedaan. Hun omzet krimpt dit jaar waarschijnlijk met 1 procent. Kledingzaken en schoenenwinkels groeien juist met respectievelijk 7 en 4 procent, maar daarmee zijn de omzetverliezen van de afgelopen jaren nog niet goedgemaakt.
Elektronicazaken deden het aan het begin van de coronacrisis goed, maar vorig jaar weer minder. Ook dit jaar krijgen zij het lastig omdat consumenten de wat grotere uitgaven uitstellen.
Meer uit Financieel
LEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten willen dat vleesvervangers herkenbare namen houden. Supermarktkoepel CBL roept het Europees Parlement daarom op het voorgestelde verbod op namen als vegaburger, vegetarische worst of plantaardige schnitzel te heroverwegen.
29 minuten geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse industrie heeft over het afgelopen jaar nog eens 170.000 banen verloren door de grote problemen waarmee veel industriebedrijven kampen. Dat zei de president van de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) in een interview met persbureau dpa. Zo hebben bijvoorbeeld de Duitse autosector en grondstoffenindustrie het erg moeilijk door felle concurrentie, een zwakkere vraag en hoge kosten.
35 minuten geledenROME (ANP/RTR) - Ryanair heeft een boete van ongeveer 255 miljoen euro gekregen van de Italiaanse mededingingsautoriteit. Volgens de toezichthouder heeft de Ierse luchtvaartmaatschappij misbruik gemaakt van haar dominante positie in de reismarkt. Ryanair zou het reisbureaus moeilijker hebben gemaakt om Ryanair-vluchten aan te bieden in combinatie met vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen of andere diensten.
1 uur geledenREDWOOD CITY (ANP/BLOOMBERG) - De aandeelhouders van computerspellenbedrijf Electronic Arts (EA), bekend van games als EA Sports FC en The Sims, hebben ingestemd met de overname van 55 miljard dollar door een groep investeerders. Door die overname verdwijnt EA van de aandelenbeurs in New York.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Novo Nordisk was dinsdag een opvallende winnaar op de aandelenbeurs in Kopenhagen met een koerssprong van 7 procent. De Deense farmaceut heeft goedkeuring gekregen van de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA om zijn succesvolle afslankmiddel Wegovy in pilversie te gaan verkopen in de Verenigde Staten. Novo Nordisk wil begin januari beginnen met de verkoop van de afslankpillen.
2 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG/AFP) - De Deense farmaceut Novo Nordisk heeft in de Verenigde Staten goedkeuring gekregen om een pilversie van zijn succesvolle obesitasinjectie Wegovy op de markt te brengen. "Met de goedkeuring van de Wegovy-pil vandaag krijgen patiƫnten een handige, dagelijkse pil die hen kan helpen net zoveel gewicht te verliezen als de oorspronkelijke Wegovy-injectie", stelt topman Mike Doustdar.
3 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Kweekvleesbedrijf Mosa Meat heeft nog eens 15 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Waar branchegenoot Meatable moet stoppen om geldproblemen, lukt het Mosa Meat dus wel nieuwe financiering te vinden. Eerder werd al 40 miljoen euro opgehaald en er was een crowdfundingcampagne, waarmee in de afgelopen twee jaar in totaal 58 miljoen euro is binnengebracht.
3 uur geleden