Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ABN AMRO: daling koopkracht drukt winstmarges voedingssector

ABN AMRO: daling koopkracht drukt winstmarges voedingssector

AMSTERDAM (ANP) - De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met een dalende koopkracht zetten de winstmarges in de voedingssector onder druk. Hoewel de kosten in 2023 naar verwachting licht zullen dalen, wordt het voor levensmiddelenfabrikanten steeds moeilijker om de rekening bij afnemers en consumenten neer te leggen, meldt ABN AMRO in zijn sectorrapport voor 2023.

Levensmiddelenfabrikanten hebben al geruime tijd te maken met kostenstijgingen. Vooralsnog lukt het deze bedrijven om de hogere energie- en inkoopkosten deels door te rekenen aan klanten. Dit zorgt echter wel voor hogere prijzen in supermarkten.

Nu de koopkracht afneemt en consumenten op hun geld moeten letten lijkt de wal het schip te keren, zegt Nadia Menkveld, sectoreconoom Agrarisch en Food van ABN AMRO. In het eerste kwartaal gaf de helft van de bedrijven nog aan de hogere kosten te kunnen doorberekenen. In het derde kwartaal geldt dit slechts voor 44 procent.

Stevigere gesprekken

De gesprekken met supermarkten zullen volgens Menkveld steviger verlopen, dus wordt het moeilijker voor levensmiddelenfabrikanten om de hogere kosten door te rekenen. Dit zal leiden tot een toename van het aantal faillissementen bij met name kleinere levensmiddelenbedrijven.

In 2023 zullen veel van de kosten voor de voedingsmiddelenindustrie naar verwachting licht dalen, maar wel op een hoog niveau blijven. Zo liggen de energieprijzen op een lager niveau dan het hoogtepunt eerder dit jaar, nemen de kosten voor containervervoer af en dalen ook de wereldprijzen voor agrarische grondstoffen. De kosten voor arbeid blijven echter wel stijgen als gevolg van een hoger minimumloon en de krapte op de arbeidsmarkt.

Grote omzetdaling blijft uit

Ondanks de dalende koopkracht blijft een grote omzetdaling van de sector in 2023 echter uit. Voor de gehele sector wordt volgens Menkveld een kleine krimp van 1 procent in productievolume verwacht. Dat komt doordat de prijzen ook volgend jaar relatief hoog zullen blijven.

Voor de drankindustrie wordt na de sterke inhaalvraag in 2022 een volumedaling voorzien. Door een daling in het horecabezoek slaat de volumestijging van 9 procent dit jaar namelijk om in een krimp van 2 procent in 2023. Ook de zuivelindustrie zal in 2023 krimpen door de dalende koopkracht. In de vleesverwerkende industrie dalen de volumes volgend jaar naar verwachting ook licht. Bij groente en fruit stijgen de volumes wel door de kleinere prijsstijgingen van deze producten.

Meer uit Financieel

Omzet auto- en motorbranche minder hard gestegen

DEN HAAG (ANP) - In het derde kwartaal is de omzet in de auto- en motorbranche fors minder gestegen dan in het tweede kwartaal. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Het gaat om een omzetstijging van 10,4 procent in juli, augustus en september ten opzichte van een jaar eerder, waar dat in het tweede kwartaal nog een omzetstijging van 33,7 procent was.

4 uur geleden
1 op 4 mensen geeft meer uit aan feestdagen, 1 op 5 juist minder

AMSTERDAM (ANP) - Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten verwacht meer uit te geven aan Sinterklaas en Kerstmis dan vorig jaar en één op de vijf juist minder. Die laatste groep doet dat omdat de prijzen hoger zijn, omdat ze bewuster om willen gaan met geld en alleen noodzakelijke dingen willen kopen. Dat zegt ABN AMRO op basis van onderzoek onder 1250 mensen.

4 uur geleden
Omzet auto- en motorbranche minder hard gestegen

DEN HAAG (ANP) - In het derde kwartaal is de omzet in de auto- en motorbranche fors minder gestegen dan in het tweede kwartaal. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Het gaat om een omzetstijging van 10,4 procent in juli, augustus en september ten opzichte van een jaar eerder, waar dat in het tweede kwartaal nog een omzetstijging van 33,7 procent was.

5 uur geleden
1 op 4 mensen geeft meer uit aan feestdagen, 1 op 5 juist minder

AMSTERDAM (ANP) - Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten verwacht meer uit te geven aan Sinterklaas en Kerstmis dan vorig jaar en één op de vijf juist minder. Die laatste groep doet dat omdat de prijzen hoger zijn, omdat ze bewuster om willen gaan met geld en alleen noodzakelijke dingen willen kopen. Dat zegt ABN AMRO op basis van onderzoek onder 1250 mensen.

5 uur geleden
Afvalfonds: meer extra statiegeldmachines, niet alleen in supers

LEIDSCHENDAM (ANP) - Bij supermarkten moeten komende jaren honderden extra statiegeldmachines komen, om ervoor te zorgen dat mensen meer plastic flessen gaan inleveren. Dat staat in een nieuw plan dat het Afvalfonds Verpakkingen heeft ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

11 uur geleden
Krant: ongeveer helft Duitse intercitytreinen arriveert te laat

BERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) heeft in november de slechtste punctualiteitscijfers in acht jaar neergezet met zijn langeafstandstreinen. Vorige maand arriveerde ongeveer de helft van de ICE's en normale intercity's van de onderneming te laat op bestemming, schrijft de Duitse krant Bild am Sonntag.

13 uur geleden
Beursweek in teken van banenrapport VS, bezoek China en top Dubai

AMSTERDAM (ANP) - In de nieuwe beursweek gaat de aandacht van beleggers vooral uit naar het belangrijke banenrapport uit de Verenigde Staten. In de agenda staat ook een bezoek van voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen aan China. De financiële markten zullen daarnaast met een schuin oog kijken naar de klimaattop in Dubai en de inmiddels weer in volle hevigheid voortwoedende oorlog in de Gazastrook.

13 uur geleden