Aantal vuurwerkslachtoffers iets gedaald, meer jongeren op de SEH
DEN HAAG (ANP) - Het aantal vuurwerkslachtoffers is voor de tweede jaarwisseling op rij iets gedaald, meldt VeiligheidNL maandag. Tijdens de overgang naar het nieuwe jaar belandden 1162 vuurwerkslachtoffers op de spoedeisende hulp of bij een huisartsenspoedpost. Een daling van 4 procent ten opzichte van de vorige jaarwisseling (1212 vuurwerkslachtoffers). In de jaarwisseling naar 2023 vielen 1253 vuurwerkslachtoffers.
Het aandeel jonge slachtoffers steeg wel iets op de 81 spoedeisende-hulpafdelingen (SEH's). Deze jaarwisseling was 37 procent van de 367 vuurwerkslachtoffers op de SEH jonger dan 16 jaar. De vorige jaarwisseling was dat 31 procent.
9 procent van de vuurwerkletsels werd veroorzaakt door mortierbommen. 3 procent van de slachtoffers liep letsel op door een cobra, 4 procent door een nitraat. Van de slachtoffers was 55 procent afsteker van het vuurwerk en 45 procent omstander. Er waren "geen opvallende verschuivingen in het type vuurwerk of het soort letsel dat men opliep", aldus VeiligheidNL.
Roep om landelijk vuurwerkverbod
In de regio Rotterdam-Rijnmond werden de meeste slachtoffers behandeld: 48. Daarna volgen regio Haaglanden met 44 slachtoffers en Amsterdam-Amstelland met 25. Naar verhouding vielen de meeste slachtoffers in de regio's Haaglanden en Gelderland-Zuid. In beide regio's belandde per 100.000 inwoners bijna 4 slachtoffers op de spoedeisende-hulpafdelingen.
Het effect van een lokaal afsteekverbod in die gemeenten is beperkt gebleven, aldus directeur van VeiligheidNL Martijntje Bakker. "Om het gros van de vuurwerkletsels te voorkomen is een algeheel verbod het meest effectieve middel. Zo was het aantal letsels tijdens de coronajaarwisseling van 2020-2021 bijna drie keer zo laag als nu. Het afsteken van vuurwerk was toen ook verboden in omringende landen, dus het is verstandig dit op Europees niveau te regelen."
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
11 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden