Aantal nieuwe coronagevallen stijgt tot boven de 600
DEN HAAG (ANP) - Het coronavirus verspreidt zich steeds verder. In de afgelopen 24 uur heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 601 meldingen van nieuwe besmettingen gekregen. Dat is het hoogste aantal sinds 26 april.
Op woensdag meldde het coronadashboard van de Rijksoverheid 426 nieuwe coronagevallen. In de afgelopen zeven dagen zijn iets meer dan 3000 nieuwe besmettingen gemeld.
Amsterdam-Amstelland vestigde een nieuw record. Tussen woensdagochtend en donderdagochtend kwamen daar 160 nieuwe besmettingen aan het licht. Tussen maandag- en dinsdagochtend waren in en rond de hoofdstad 149 nieuwe gevallen gemeld.
De regio Rotterdam-Rijnmond, een andere grote brandhaard, registreerde tussen woensdagochtend en donderdagochtend 119 nieuwe gevallen. In Den Haag en omstreken werden 81 mensen positief getest, in de provincie Utrecht 51 mensen en in de regio Midden- en West-Brabant 42.
In de gemeente Rotterdam zelf zijn in de afgelopen week 600 coronagevallen vastgesteld. Het aantal besmettingen in Amsterdam steeg in een week tijd met 515. In Den Haag kwamen er 273 coronapatiënten bij. In de gemeente Utrecht kregen 113 mensen te horen dat ze de ziekte hebben. Het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen stijgt nog niet zo hard als het aantal besmettingen. In Rotterdam zijn de afgelopen week vijf mensen in een ziekenhuis opgenomen, in Amsterdam ook vijf mensen. Niemand overleed in de twee steden.
Buiten de Randstad en West-Brabant blijft de situatie rustig. In Drenthe zijn in de afgelopen twee weken twintig mensen positief getest. Friesland ontdekte in diezelfde periode maar twaalf nieuwe coronapatiënten. De laatste positieve test daar is van afgelopen maandag. Ook in Zuid-Limburg is de afgelopen dagen niemand positief getest. In heel Nederland steeg het aantal coronapatiënten in de afgelopen veertien dagen met ruim 4700.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
15 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden