Aantal nieuwe coronagevallen daalt nog maar heel langzaam
BILTHOVEN (ANP) - Het aantal positieve coronatests daalt steeds langzamer. In de afgelopen week heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 5155 bevestigde besmettingen geregistreerd. Dat is 4,8 procent minder dan de week ervoor, de langzaamste daling in zes weken tijd.
Gemiddeld kwamen er in de afgelopen week 736 nieuwe gevallen per dag aan het licht. Ten opzichte van maandag is dat gemiddelde wel gestegen, en dat is de eerste toename van dit niveau sinds 11 oktober, bijna zeven weken geleden. Het werkelijke aantal besmettingen kan hoger zijn, omdat positieve zelftests niet worden meegerekend.
Het aantal ziekenhuisopnames daalt ook niet echt meer. Vorige week belandden 270 mensen vanwege hun coronaklachten in het ziekenhuis. De week ervoor waren er (na correctie) 286 opnames als gevolg van een coronabesmetting.
Omikronvarianten
In de verpleeghuizen nam het aantal besmette bewoners iets toe. Het RIVM heeft ook een site om het virus in de gaten te houden, de Infectieradar, en daar stijgt het aantal mensen met een positieve test heel licht. De groep mensen met corona-achtige klachten is stabiel.
Net als in vorige weken ziet het RIVM twee versies van de omikronvariant opkomen, namelijk BQ.1 en XBB. De eerste daarvan kan binnenkort dominant worden. Volgens het instituut zijn er geen aanwijzingen dat die twee versies mensen zieker maken dan eerdere varianten en subvarianten.
Tussen maandagochtend en dinsdagochtend kwamen er 1046 nieuwe coronagevallen bij. Voor het eerst in twee weken kwam dat aantal boven de duizend uit. Amsterdam telde 57 nieuwe gevallen. Daarna volgen Rotterdam (41), Den Haag (40), Utrecht (28) en Apeldoorn (19).
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."
23 uur geledenKAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenALPE D'HUEZ (ANP) - Sportevenement Alpe d'HuZes heeft dit jaar iets meer dan 25 miljoen euro opgeleverd, een recordbedrag. Dat laat de organisatie weten. Die belooft dat al het geld wordt besteed aan wetenschappelijk onderzoek naar kanker.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Om de zorg verder te verduurzamen, zijn nieuwe afspraken nodig waar ook de overheid aan meewerkt. Daarvoor pleiten voormalig gezondheidsminister Ernst Kuipers, voorzitter van het Nationaal Klimaat Platform Kees Vendrik en speciaal regeringsvertegenwoordiger Circulaire Economie Steven van Eijck. Ze roepen alle betrokken bewindslieden op om "voluit door te gaan" met het ondersteunen van de verduurzaming van de sector.
6 dagen geledenLEIDEN (ANP) - Een onderzoek naar een nieuwe anticonceptiepil is vroegtijdig stopgezet doordat te veel vrouwen zwanger raakten. Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) meldt dat vooral het aantal buitenbaarmoederlijke zwangerschappen reden was tot zorg.
1 week geledenDEN HAAG (ANP) - Spoedeisende hulpen (SEH) krijgen vanaf volgend jaar deels een vast budget van ongeveer 4,6 miljoen euro. Dit komt voor een deel in de plaats van de huidige bekostiging, die vooral gebaseerd is op hoeveel mensen worden geholpen.
1 week geleden