Aantal nieuwe coronagevallen begint te dalen
BILTHOVEN (ANP) - Het aantal positieve coronatests begint snel te dalen. In de afgelopen week heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 18.654 bevestigde besmettingen geregistreerd. Voor het eerst sinds 4 oktober komt het weektotaal onder de 20.000 uit.
Vergeleken met vorige week is het aantal nieuwe gevallen met 19,3 procent gedaald. Dat is de snelste afname sinds 27 augustus. Een verklaring voor de daling heeft het RIVM niet.
Afgelopen dinsdag meldde het RIVM dat het aantal positieve tests min of meer gelijk was gebleven. Het instituut kon toen niet zeggen of dit het begin van een daling was, een tijdelijke stabilisatie, of alleen maar een hapering in de stijging. Wel zouden veel mensen beschermd zijn door het begin van de herhaalprikken en doordat sommige mensen nog antistoffen hebben van hun besmetting in de zomergolf.
Afgelopen dag
Tussen donderdagochtend en vrijdagochtend registreerde het RIVM slechts 952 bevestigde besmettingen, het laagste aantal sinds 19 september. Amsterdam voert, zoals gebruikelijk, de lijst aan. In de afgelopen dag kregen 124 inwoners daar bericht dat het coronavirus bij hen is aangetroffen. Daarna volgen Nijmegen (38), Alphen aan den Rijn (28), Gouda (24) en Assen (23). In Den Haag waren er acht positieve tests, in Rotterdam vijf en in Utrecht twee, maar het RIVM maakt geen melding van een storing. In de cijfers is ook geen verschil tussen het noorden, dat nu herfstvakantie heeft, en het midden en het zuiden, waar de herfstvakantie bijna begint.
Het aantal gemelde sterfgevallen loopt wel op. In de afgelopen week kreeg het RIVM bericht dat vijftig mensen aan de gevolgen van hun coronabesmetting zijn overleden. Dat is het hoogste aantal in een week sinds 27 april, bijna zes maanden geleden. Het is niet verplicht om het overlijden van een coronapatiënt te registreren. Daardoor is het werkelijke aantal sterfgevallen niet bekend, en het is dus ook moeilijk te zeggen of het sterftecijfer echt stijgt.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
3 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
7 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
8 uur geleden