Aantal mensen in de bijstand blijft stijgen
DEN HAAG (ANP) - Het aantal mensen dat een bijstandsuitkering krijgt, blijft stijgen. Eind september 2020 kregen 423.000 mensen een uitkering en dat zijn er bijna zevenduizend meer dan een jaar eerder. Het aantal bijstandsontvangers is in alle leeftijdsgroepen omhoog gegaan, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In het vorige kwartaal steeg het aantal mensen met een uitkering ook al, aldus het CBS. Het gaat zowel om geboren en getogen Nederlanders als om mensen met een migratieachtergrond. Bij mensen met een westerse migratieachtergrond is de stijging het grootst.
Het aantal jongeren tot 27 jaar dat een uitkering krijgt, was eind september met 8 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. In de leeftijdsgroep van 28 jaar tot aan de aow-leeftijd is de stijging met ongeveer 1 procent veel minder hoog.
Volgens het CBS is de instroom in de bijstand voor het derde kwartaal achter elkaar hoger dan de uitstroom. Er kwamen in het tweede kwartaal van 2020 ruim 27.000 mensen met een uitkering bij, terwijl bijna 17.000 mensen uitstroomden. In het laatste kwartaal van 2019 was het verschil tussen die beide groepen nog geen duizend mensen. Dat kwartaal was het eerste sinds 2017 dat het aantal bijstandsgerechtigden niet meer daalde.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
49 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
3 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
21 uur geleden