Aantal meldingen datalek opgelopen tot 156
DEN HAAG (ANP) - 156 bedrijven en organisaties hebben inmiddels aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de toezichthouder voor privacy, doorgegeven dat gegevens van hun klanten mogelijk op straat zijn komen te liggen als gevolg van een groot datalek bij softwareleverancier Nebu. Dat laat de waakhond dinsdag weten. De teller stond bijna een week geleden op 139 meldingen.
De privacywaakhond sluit niet uit dat meer bedrijven en instanties zich zullen melden. Daarom raadt AP bedrijven aan om zich bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid bij het doorgeven van persoonsgegevens. "Ik denk dat dit datalek wel aantoont op welke schaal dit gevolgen kan hebben. Het is daarom ook belangrijk dat bedrijven mensen om wie het gaat snel informeren over het lek als ze dat nog niet hebben gedaan", aldus een woordvoerder van de toezichthouder.
De Autoriteit Persoonsgegevens wil de partijen waar mogelijk de persoonsgegevens van zijn gelekt om opheldering vragen. Zo wil de AP weten hoe de contracten tussen de onderzoeksbureaus en hun softwareleverancier eruitzien en welke afspraken zijn gemaakt over de beveiliging van persoonlijke gegevens.
Nebu maakt de software voor marktonderzoekers als Blauw, USP en Dimensus. Zij peilen voor opdrachtgevers de mening van hun achterban. Kwaadwillenden kregen in maart toegang tot de systemen van Nebu en konden daardoor bij de persoonsgegevens van mogelijk honderdduizenden Nederlanders. Onder de gedupeerde organisaties zijn NS, VodafoneZiggo, CZ, Vrienden van Amstel Live, pensioenfondsen PME en PFZW, ArboNed en Trevvel. Ook bij gemeenten als Den Haag, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Woerden zijn mogelijk gegevens gelekt.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
5 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden