Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aantal gevaccineerde Nederlanders stijgt naar 1,2 miljoen

Aantal gevaccineerde Nederlanders stijgt naar 1,2 miljoen

BILTHOVEN (ANP) - Iets meer dan 200.000 Nederlanders zijn afgelopen week voor het eerst gevaccineerd tegen het coronavirus. Het aantal gevaccineerden steeg naar zo'n 1,2 miljoen. Van hen hebben bijna 412.000 ook al een tweede dosis gekregen, waarmee ze in elk geval voorlopig beschermd zouden moeten zijn tegen het coronavirus. Dat zijn er ruim 80.000 meer dan vorige week.

De grootste groep bestaat uit thuiswonende ouderen. Bijna een half miljoen mensen in deze groep heeft een eerste dosis gehad. Van hen hebben meer dan 13.000 ook de tweede prik al gehad. De GGD'en zijn een paar dagen geleden begonnen met het vaccineren van de groep 75- tot 79-jarigen.

De vaccinatiegraad is het grootst onder 85- tot 89-jarigen. Bijna driekwart van deze groep is ingeënt. Twee op de drie 90-plussers zijn gevaccineerd

Zorginstanties

Verder zijn ongeveer 300.000 medewerkers van verpleeghuizen, revalidatiecentra en de gehandicaptenzorg ingeënt, evenals bijna 230.000 bewoners van verpleeghuizen en cliënten van gehandicaptenzorg en ggz.

Nederland heeft tot nu toe bijna 2,36 miljoen vaccindoses gekregen, tegen 2,15 miljoen doses vorige week. In de afgelopen week zijn bijna 210.000 doses ontvangen. Het gaat alleen om Comirnaty, het vaccin dat door Pfizer en BioNTech is ontwikkeld. Nederland ontving afgelopen week geen vaccindoses van AstraZeneca en Moderna.

Meer uit Binnenland

Stille tocht in Zeeuwse Axel gaat zondagavond door

AXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht. Over de precieze route wordt nog overlegd, aldus de woordvoerder.

40 minuten geleden
Weer lege stoelen als stil protest bij Russische ambassade

DEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.

1 uur geleden
Schadebedrag na rellen Wijk bij Duurstede nog niet bekend

WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.

2 uur geleden
120 asielzoekers naar nachtopvang buiten Ter Apel gebracht

TER APEL (ANP) - Na de tweede dag van het ingaan van het nieuwe Europese asielsysteem moesten door de drukte bij het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel 120 asielzoekers de nacht in opvanglocaties buiten de Groningse plaats doorbrengen. Het Rode Kruis laat zondagochtend weten dat 92 asielzoekers in een sporthal in het Drentse dorp de Wijk sliepen en 28 de nacht doorbrachten in congrescentrum Hanzeplaza in Groningen.

3 uur geleden
Horeca in meer dan helft van gemeenten langer open tijdens WK

DEN HAAG (ANP) - In meer dan de helft van de gemeenten hebben horecazaken toestemming om langer open te blijven tijdens het WK voetbal, meldt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

5 uur geleden
Klaver: kabinet moet kiezen tussen samenwerking met PRO of JA21

DEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.

19 uur geleden
GroenLinks en PvdA officieel gefuseerd tot Progressief Nederland

DEN BOSCH (ANP) - GroenLinks en PvdA zijn samen officieel opgegaan in de nieuwe partij Progressief Nederland. Een ruime meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de fusie tijdens een partijcongres in Den Bosch. Volgens de partij waren er 6000 mensen aanwezig. Van de GroenLinks-leden stemde 96 procent voor, bij de PvdA was dat 97 procent van de leden.

20 uur geleden