Aantal doden door vaping in VS blijft stijgen
NEW YORK (ANP) - Het aantal mensen dat is overleden door gebruik van e-sigaretten in de VS is gestegen naar 47, meldt de Amerikaanse gezondheidsorganisatie CDC. De slachtoffers komen uit 25 verschillende staten en zijn tussen de 17 en 75 jaar oud.
Het aantal patiënten ten gevolge van vaping - het 'roken' van e-sigaretten - is gestegen naar 2290 gevallen. Een week geleden telde het CDC nog 42 doden en 2172 zieken. De oorzaak van longschade door e-sigaretten is volgens het CDC nog onduidelijk.
Dat mensen overlijden door gebruik van e-sigaretten lijkt beperkt te blijven tot Noord-Amerika. In Europa is tot nu toe geen vergelijkbare toename gemeld.
Meer uit Buitenland
PARIJS (ANP/AFP) - De Franse premier Sébastien Lecornu overlegt dinsdagochtend met betrokken ministers over de gevolgen van de ernstige hittegolf. Voor een groot deel van het land is vanwege de hitte code rood van kracht.
41 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De Amerikaanse muziekproducent Clive Davis is maandag op 94-jarige leeftijd overleden in zijn woning in New York. Dat heeft zijn familie bevestigd aan The New York Times. De voormalige platenbaas werd eerder deze maand opgenomen vanwege gezondheidsproblemen.
1 uur geledenRAS LAFFAN (ANP/AFP/RTR) - Bij een grote ontploffing in een industriële zone in Qatar zijn zeker dertien doden en 66 gewonden gevallen. De explosie was zondag bij aardgasbedrijf Barzan in de industriewijk Ras Laffan, waar het grootste centrum voor vloeibaar aardgas ter wereld is gevestigd. De export van vloeibaar aardgas wordt niet door dit incident getroffen en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen, aldus de autoriteiten.
4 uur geledenLONDEN (ANP) - De Britse politicus Andy Burnham is in het Britse parlement beëdigd als parlementariër. Dit betekent dat hij officieel Keir Starmer op kan volgen als premier. Burnham won de verkiezing in het district Makerfield vorige week. Hij stelde zich speciaal verkiesbaar om het binnen zijn Labour-partij op te kunnen nemen tegen Starmer.
4 uur geledenBÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
6 uur geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
7 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
8 uur geleden