Aantal cosmeticabedrijven groeit hard in Nederland
UTRECHT (ANP) - Nederland telt steeds meer cosmeticabedrijven. Het aantal ondernemingen dat parfums en cosmetica maakt, is de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld, meldt de Kamer van Koophandel (KVK).
Eind 2019 stonden er 281 cosmeticabedrijven ingeschreven in het handelsregister. Inmiddels zijn het er 537. Vooral in Noord-Holland en Zuid-Holland, met respectievelijk 171 en 107 bedrijven, zijn er veel van dit soort ondernemingen. In Utrecht en Flevoland was de voorbije jaren de sterkste groei te zien.
De toename is onder meer te danken aan relatief kleine ondernemingen die zich specialiseren, bijvoorbeeld in veganistische of zogenoemde inclusieve producten, zoals foundations voor elke huidskleur of haarproducten voor verschillende texturen. "Consumenten zijn steeds meer op zoek naar natuurlijke en biologische schoonheids- en cosmeticaproducten", heeft Marjolein van Oostrum, operationeel manager bij brancheorganisatie de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV), aan de KVK laten weten.
Nieuwe merken
Van Oostrum herkent de groei die uit de KVK-cijfers naar voren komt, maar de brancheorganisatie heeft zelf geen actuele cijfers. "Bedrijven komen vaak iets later bij ons, als ze al even op de markt zijn. We zien wel dat er heel veel nieuwe merken zijn, niet alleen bij schoonheidsspecialisten maar ook bij de drogist. Het zijn vaak ondernemers die zich op een niche richten."
Wat volgens Van Oostrum ook een rol kan spelen zijn sociale media. "Er zijn heel veel TikTokfilmpjes van mensen die wat aanbrengen en consumenten willen dat nadoen", zegt ze. Niet alle informatie van influencers is betrouwbaar, voegt ze er wel aan toe. "Er komen gelukkig wel steeds meer regels voor influencers en een aantal merken werkt alleen nog maar met gecertificeerde influencers."
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Europa moet voorkomen dat het te afhankelijk wordt van de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit de Verenigde Staten. Dat zei topman Patrick Pouyanné van het grote Franse olie- en gasconcern TotalEnergies. De Europese Unie wil in 2027 de import van lng uit Rusland helemaal verbieden, wat weer de prijzen van Amerikaans gas kan aanjagen.
41 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De chipbedrijven ASML, Besi en ASMI stonden donderdag bij de grootste stijgers op de Amsterdamse beurs. De resultaten van het Amerikaanse chipconcern Nvidia zorgden voor opluchting bij beleggers. De grootste verkoper van AI-chips ter wereld presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht en bleef optimistisch over de vooruitzichten voor de komende maanden.
1 uur geledenTOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
2 uur geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiërs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
3 uur geleden