Aantal coronapatiënten op de ic's neemt na daling weer flink toe
ROTTERDAM (ANP) - Het aantal coronapatiënten op de Nederlandse intensive cares is zondag gestegen met 25, de grootste toename sinds 7 april. In totaal liggen nu 841 mensen met corona op de ic's, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Het aantal Covid-19-patiënten op de ic's is bijna een jaar niet zo hoog geweest als zondag. Op 28 april 2020 lagen er voor het laatst meer coronapatiënten op de intensive cares. Dat waren er op die dag 861.
Het aantal coronapatiënten op de ic's laat de afgelopen dagen flinke schommelingen zien. Zaterdag nam het aantal nog af met 21, de grootste daling sinds half maart. Ook vrijdag nam het aantal af, terwijl donderdag nog de grootste stijging sinds 8 april werd gemeld.
Gommers
Voorman van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care Diederik Gommers verklaart de schommelingen door het aantal mensen dat dagelijks uitstroomt uit de ic's. "Dat kunnen er de ene dag meer zijn dan de andere dag, doordat bijvoorbeeld jongere mensen korter op de ic liggen dan ouderen. Bovendien: de uitstroom is ook afhankelijk van de capaciteit op de verpleegafdelingen. Als die voller liggen, kunnen minder mensen van de ic terug naar de afdeling."
Beter is het volgens hem om naar de instroom van het aantal nieuwe coronapatiënten te kijken. Zaterdag werden 322 nieuwe coronapatiënten opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen, zondag 255. Er gingen zaterdag 49 patiënten naar de ic's, zondag 48. Die nieuwe ic-patiënten komen op dit moment volgens Gommers voornamelijk van de verpleegafdelingen. "Als je dus het aantal nieuwe ziekenopnames ziet afnemen, weet je dat dat daarna ook op de ic's gaat gebeuren."
Non-Covid-19-patiënten
Er liggen momenteel 381 non-Covid-19-patiënten op de ic's, 32 minder dan een dag eerder. De totale bezetting op de ic's nam dan ook af, tot 1222 bedden.
Op de verpleegafdelingen nam het aantal coronapatiënten zondag af met zeven, tot 1691. In totaal liggen nu 2532 mensen met Covid-19 in de Nederlandse ziekenhuizen, achttien meer dan een dag eerder.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
1 week geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden