Aantal coronapatiënten in ziekenhuizen stijgt weer licht
ROTTERDAM (ANP) - Het aantaI coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen is voor de tweede dag op rij licht gestegen, tot 1968. Dat zijn 35 patiënten meer dan zondag, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Het centrum rapporteerde zondag al een stijging van 31 ten opzichte van zaterdag.
Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), de vaste woordvoerder over de stand van zaken in de ziekenhuizen, vindt de lichte toename niet zorgwekkend. Hij spreekt van "een lichte trendbreuk", maar verwacht dat het aantal opgenomen patiënten de komende weken langzaam verder zal dalen. Kuipers wijst erop dat ook het aantal besmettingen heeft geschommeld, ziekenhuisopnames volgen dat patroon.
Van de nu opgenomen patiënten zijn er 536 zo ziek dat ze op de intensive care liggen, vier minder dan een dag eerder. Buiten de intensive cares, op de verpleegafdelingen, liggen nu 1432 coronapatiënten, 39 meer dan een dag eerder. Het aantal opgenomen mensen met Covid-19 daalde afgelopen vrijdag tot 1961. Zaterdag zakte het tot 1902, maar zondag noteerde het LCPS weer een toename tot 1933.
Ontwikkeling vaccins 'zeer hoopgevend'
In de afgelopen 24 uur zijn 13 patiënten verplaatst tussen de regio’s, van wie er 1 op de ic ligt. Ziekenhuizen in de grote steden in de Randstad hebben het nog altijd het drukst met de behandeling van coronapatiënten. Ook in Brabant, Midden-Nederland en Twente is de belasting van de zorg nog hoog. Voor versoepeling van de landelijke coronamaatregelen is het wat Kuipers betreft dan ook nog te vroeg.
Over de stand van zaken in de ontwikkeling van vaccins is de voorzitter van het LNAZ wel zeer positief. Dat inmiddels al drie farmaceutische bedrijven onafhankelijk van elkaar positieve resultaten naar buiten hebben gebracht, noemt hij "zeer hoopgevend".
Kuipers ging ook nog in op vragen over carbidschieten tijdens de nieuwjaarsnacht, waarover veel discussie is. Kuipers denkt daar hetzelfde over als over vuurwerk in het algemeen: hij is voor een verbod om de zorg te ontzien. "Uit mijn jeugd heb ik nog ervaringen met carbidschieten, dus ik snap de lol wel. Maar dit jaar maar even niet."
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenNIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.
4 dagen geleden