Aantal coronapatiënten in ziekenhuizen opgelopen tot 2573
ZEIST (ANP) - Het totale aantal mensen dat met corona in het ziekenhuis ligt, is nu opgelopen tot 2573. Dat is het hoogste aantal sinds 3 november. Op die dag piekte de drukte in de ziekenhuizen door de tweede coronagolf en waren 2653 patiënten opgenomen.
Ten opzichte van zondag steeg het aantal opgenomen Covid-19-patiënten met 152. Dat is de grootste toename in een dag sinds mei, toen het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) begon met het bijhouden van de gegevens.
Verpleegafdelingen hebben afgelopen etmaal 273 coronapatiënten opgenomen en 148 mensen zien vertrekken naar de intensive care, huis of revalidatiecentrum. Daardoor steeg het aantal coronapatiënten in de klinieken met 125 naar 1922.
Intensive care
Intensive cares namen 54 coronapatiënten op, terwijl 27 mensen de ic verlieten. Hoeveel van hen genoeg opgeknapt waren en hoeveel van hen zijn overleden, is niet bekend. In totaal steeg het aantal coronapatiënten op de ic's met 27. Dat is de grootste toename op de ic's in een etmaal sinds 24 oktober.
Intensive cares hebben in totaal nog 250 bedden over, zowel voor coronapatiënten als voor mensen met andere klachten. Op verpleegafdelingen zijn nog meer dan 2000 bedden beschikbaar voor coronapatiënten en anderen. In totaal hebben de Nederlandse ziekenhuizen dus nog plek voor ongeveer 2300 mensen, wat neerkomt op gemiddeld ongeveer twintig bedden per ziekenhuis.
Beschikbare bedden
Op zaterdag hadden de ziekenhuizen meer dan 3200 bedden beschikbaar. In twee dagen tijd zijn dus ongeveer duizend bedden komen te vervallen.
Overal in het land is het druk, en dat maakt het moeilijk om patiënten te spreiden. In de afgelopen 24 uur zijn elf coronapatiënten overgebracht naar andere delen van het land. In de laatste twee weken zijn 149 mensen verplaatst, tegen 205 in de twee weken ervoor. Er liggen zeven coronapatiënten op de ic in Duitsland, evenveel als op zondag.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
2 dagen geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
3 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
3 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
4 dagen geleden