Aantal coronapatiënten in ziekenhuizen loopt weer op
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is dinsdag voor de derde dag op rij toegenomen, zo valt te lezen in de meest recente cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). In totaal liggen er nu 2826 mensen met Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Dat zijn er 81 meer dan maandag en het hoogste aantal sinds een week.
Op de intensive cares liggen nu 624 coronapatiënten, 13 meer dan een dag eerder. Half mei lagen er voor het laatst zoveel Covidpatiënten op de ic's. Op de verpleegafdelingen worden momenteel 2202 coronapatiënten behandeld, 68 meer dan maandag.
Afgelopen etmaal werden er 321 nieuwe coronapatiënten binnengebracht op de verpleegafdelingen. Op de ic's werden 36 patiënten met corona opgenomen.
Over zijn hoogtepunt
In de afgelopen week schommelde het aantal opgenomen patiënten rond de 2750. Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), gaf maandag aan dat de instroom van Covidpatiënten in de ziekenhuizen over zijn hoogtepunt heen is. "Dat is positief, we zitten nu al een aantal dagen sterk onder wat we eerder hadden", zei de ziekenhuisdirecteur. Hij gaf ook aan dat de bezetting op de ic's de komende dagen nog wel kan stijgen.
Er liggen al weken meer coronapatiënten dan niet-coronapatiënten op de ic's. De intensive cares behandelen nu 458 reguliere patiënten zonder coronaklachten. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad of behandeld worden vanwege hartproblemen. In totaal liggen er nu 1097 patiënten op deze afdelingen. De totale capaciteit op de ic's is momenteel 1203 bedden.
Om de druk op de ziekenhuizen te verdelen worden patiënten verspreid over het land. Maandag zijn 14 mensen verplaatst naar een andere regio. Op de ic's in Duitsland liggen momenteel 15 mensen uit ons land. LNAZ verplaatst sinds enkele weken patiënten naar Duitse ziekenhuizen om de zorg hier te ontlasten. Maandag werd één patiënt overgebracht naar een Duits ziekenhuis.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 dagen geleden